"אקונומיסט": תחזית הצמיחה לישראל ב-2004 נשארה ברמה של 2.3%

נצמד לתחזית הצמיחה המקורית שלו בניגוד למשרד האוצר, שהקפיץ השבוע את תחזית הצמיחה מ-2.5% ל-2.8%

השבועון הכלכלי הבריטי "אקונומיסט" נצמד לתחזית הצמיחה המקורית שלו, וכמו בנק ישראל, הוא מסרב לפי שעה להעלות את תחזית הצמיחה לשנת 2004, מעבר לאומדן המקורי שקבע - 2.3%.

בניגוד למשרד האוצר, שהקפיץ השבוע את תחזית הצמיחה מ-2.5% ל-2.8%, כלכלני "אקונומיסט" מעריכים כי מוקדם לשנות את אומדני הצמיחה ל-2004, למרות הצפי לגידול בביקושים המקומיים, בייצוא, בתיירות ובהשקעות הזרות. "אם יש מקום להעלות את אומדני צמיחת התוצר - הם לגבי 2005", אומרים כלכלני השבועון.

עוד מעריכים כלכלני "אקונומיסט", כי ב-2004 צפוי גידול משמעותי בגירעון התקציבי, מעל ליעד הרשמי של 4% תוצר. זאת, בשל הפחתות המסים האחרונות. "המהלך להפחתת המע"מ והמסים העקיפים טרם הניב עלייה בביקושים ובצריכה הפרטית. הורדות המיסים האחרונות יפגעו בהכנסות המדינה ממסים", נכתב בסקירת "אקונומיסט" על כלכלת ישראל, שפורסמה אתמול (ה').

כלכלני "אקונומיסט" צופים האצה בקצב הפיחותים של השקל לעומת דולר, שיביאו לעלייה מסוימת באינפלציה, בעיקר ב-2005. עם זאת, גם אם האינפלציה תעלה מעט, היא תישאר ברמה נמוכה, בתחום היעד של 1% עד 3% שקבעה הממשלה. כמו כן, הגירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים יהיה נמוך, ולכן לא צפויים משברים בתחום המטבע.

כלכלני "אקונומיסט" מעריכים, כי הבחירות לכנסת ולרשות הממשלה יוקדמו ל-2005, בגלל ההתנגדות לתוכנית ההתנתקות החד-צדדית של ראש הממשלה אריאל שרון. הכלכלנים אומרים, כי גם אם יצליח שרון להרכיב ממשלת אחדות עם העבודה, היא לא תאריך ימים.