תע"א תספק שלושה מטוסי ביון מסוג "פלקון" להודו, בעיסקה שהיקפה 1.1 מיליארד דולר

חוזה האספקה - הגדול בתולדות התעשיות הביטחוניות בישראל * מנכ"ל תע"א, משה קרת: "השלמת העיסקה - לאחר מאמצים מרובים"

התעשייה האווירית (תע"א) חתמה הבוקר (ו') על ההסכם הסופי לאספקת שלושה מטוסי ביון והתראה מדגם פאלקון, להודו. חוזה האספקה, בשווי 1.1 מיליארד דולר הוא הגדול בתולדות התעשיות הביטחוניות בישראל.

מנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, יצא שלשום לניו-דלהי, כדי לחתום על העיסקה, לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני אישר את הוצאתה אל הפועל. קרת אמר היום כי "השלמת העסקה באה לאחר מאמצים מרובים, בתחום המדיני, השיווקי וההנדסי. לתע"א ולאלתא יכולות ייחודיות בתחום מטוסי ההתרעה. הקשר בין תע"א למערכת הביטחונית ההודית מתהדק עתה בצורה משמעותית, לתועלת שני הצדדים".

מערכות ההתרעה מתוצרת חטיבת אלתא-מערכות, החברה- הבת של התעשייה האווירית, יותקנו על שלושה מטוסי תובלה רוסיים מסוג "איליושין 76" ויכללו מכ"מ, מערכות מודיעין אלקטרוני ותקשורת. משימות המטוסים יהיו מתן התרעה מוקדמת, בקרה אווירית ואיסוף מודיעין אלקטרוני (ELINT).

המטוסים החדשים ייבנו באוזביקיסטן, ומשם יועבר לרוסיה ויעברו שינויי מבנה שונים. לאחר מכן יועבר והמטוסים לישראל ויותקנו עליהם מערכות הפאלקון השונות. בעוד כשנתיים צפויה להסתיים התקנת המערכות במטוס הראשון. אספקת 3 המטוסים צפויה להסתיים בעוד כ-5 עד 6 שנים.

גורמים בתעשיה האווירית אמרו כי לאלתא ניסיון רב שנים בפיתוח טכנולוגיות של מערכות התרעה מוטסות, אשר יושם לראשונה ב-1995 בפרוייקט "קונדור", הפועל מאז בשירות חיל האוויר הצ'יליאני. מערכת הפלקון מבוססת על מכ"מ שפותח במסגרת פרוייקט הלביא. עם ביטול הפרוייקט עבר המכ"מ שינויים שונים והוצע למכירה למדינות שונות. הפלקון הראשון נמכר לצבא סין, אולם העיסקה טורפדה על ידי ארצות הברית, וישראל נאלצה לפרק את המערכות מן המטוס לאחר שהיה כבר מוכן להחזיר את המטוס לסין ולפצותה על הכספים ששילמה, בתוספת תשלום פיצויים.

התעשיה האווירית ניסתה לשווק את הפאלקון גם לאוסטרליה ולתורכיה, אולם למרות שהמערכת נחשבת כטובה מסוגה בעולם, העדיפו שתי המדינות את מערכות ה"אוואקס" האמריקניות. כיום מתמודדת התעשייה האווירית במכרז לאספקת ארבעה מטוסי התראה לצבא דרום קוריאה, כאשר המתחרה המאיימת עליה במכרז היא שוב בואינג, יצרנית ה"אוואקס".