הדלפה מדברי ראש השב"כ בפורום סגור בשגרירות ישראל בוושינגטון צפויה להביא לביטול פורום בכירי השגרירות

דיכטר בוושינגטון: התנתקות ישראלית לא תביא בהכרח ליריד במוטיבציה של הטרוריסטים

הדלפה מדברי ראש השב"כ, אבי דיכטר, בפורום סגור בשגרירות ישראל בוושינגטון, אתמול (ב'), צפויה להביא לביטול פורום בלתי פורמלי של בכירי השגרירות לקבלת תדרוכים ממבקרים ישראליים רבי-דרג. כך אמר אמש ל"גלובס" שגריר ישראל בארה"ב, דני איילון.

ככל הזכור, זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות ששגרירות ישראל בארה"ב מעורבת בפרשת הדלפה חמורה. לדברי מקורות, חומרת ההדלפה נובעת מהאפשרות שהדברים שאמר דיכטר לישראלים, מאחורי דלתיים סגורות, בסוגיות הקשורות לתכנית ההתנתקות מרצועת עזה, אינם בהכרח הדברים שהשמיע או ירצה להשמיע בתדרוכים לאמריקנים בשאלות אלה.

דיכטר, שהגיע לוושינגטון לפגישות עם ראש סי.איי.איי. , ג'ורג' טנט, ובכירים אחרים בקהיליית המודיעין האמריקנית, במסגרת דו-השיח בין ישראל לארה"ב על יזמת ההתנתקות מרצועת עזה, היה אמור להופיע מלכתחילה לפני "משלחת" השב"כ בשגרירות - צוות אנשי הביטחון, שמופקדים בין השאר על אבטחת השגריר ובניין השגרירות. צוות זה מורכב מאנשי אגף האבטחה של השירות. הכוונה היתה לערוך מפגש בין "חברים לעבודה", לדברי מקורות בשגרירות, בהחלט לא ראשון מסוגו.

אולם לאחר שהידיעה על הפגישה המתוכננת נפוצה בבניין, ביקשו דיפלומטים רבים להשתתף בה. בשגרירות בוושינגטון קיים זה שנים רבות נוהג להזמין מבקרים רשמיים מישראל - ראשי ממשלה, שרים, ראשי מערכת הביטחון - כדי לתדרך את אנשי הסגל הדיפלומטי בפורום סגור. פגישת דיכטר עם פקודיו בשב"כ נהפכה אפוא לפורום כזה, בהשתתפות רבים מבכירי השגרירות (אם כי לא השגריר עצמו, בשל התחייבות קודמת להשתתף באירוע אחר). אך הפעם דברי האורח לא נשמרו בסוד.

לפי המקורות, אמר דיכטר, כי הפינוי הישראלי הצפוי מעזה לא יביא בהכרח לירידת ההנעה של ארגוני הטרור הפלשתיניים לתקוף את ישראל. הוא הביע ספק גדול ביכולתה של הרשות הפלשתינית לאחוז במוסרות השלטון בעזה לאחר הפינוי הישראלי הצפוי וציין שכבר עתה יש התרופפות שלטונית בשטחים. בכל אופן, הוא לא הביע התנגדות מפורשת ליזמת שרון. דברי דיכטר פורסמו בראשונה ב"הארץ", הבוקר. מקורות בשגרירות אישרו ל"גלובס" את עיקרי הדברים.

השגריר איילון עצמו סירב להתייחס לתוכן דברי דיכטר, אך אמר ל"גלובס", כי הוא מצר על ההדלפה. "הלקח שלמדתי מהפרשה הוא שצריך להימנע מכינוס פורום כזה בעתיד", אמר השגריר.

דובר השגרירות, מארק רגב, אמר אמש, כי אינו יכול לאשר כלל שדיכטר נמצא בוושינגטון. מקורות אחרים אמרו, כי ראש השב"כ יידע את צמרת הקהילייה המודיעינית בארה"ב על ההיבטים הביטחוניים של תכנית ההתנתקות ובמיוחד על האפשרות להתחזקות הקשרים של החמאס והג'יהאד האיסלמי עם ארגוני טרור איסלמיים אזוריים ובינלאומיים.

מחר (ד') יגיע לוושינגטון שר הביטחון, שאול מופז, לביקור עבודה בן יומיים שבמהלכו ייפגש עם שרי הגנה והחוץ, דונאלד ראמספלד וקולין פאואל; סגן הנשיא, דיק צ'ייני; והיועצת לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס. שר החוץ שלום מתוכנן להגיע לוושינגטון ב-21 במארס וייפגש אף הוא עם ראמספלד, פאואל, צ'ייני ורייס וכן עם בכירים על גבעת הקפיטול.

סבבי השיחות נועדו לגבש קונסנסוס בין שתי המדינות על האופי וההיקף של תכנית ההתנתקות, לרבות פינוי אפשרי של התנחלויות בגדה המערבית, ולהכשיר בכך את הקרקע לביקור של ראש הממשלה, אריאל שרון, בוושינגטון, בסוף מארס או אחרי חג הפסח.