התקדמות במו"מ לגיבוש חוק לעידוד השקעות: ייצוא של 25% יזכה במענקים

במשרד האוצר מגבשים את הסעיף באופן שיאפשר מתן הסיוע מבלי שישראל תיחשב כמסבסדת ייצוא

משרדי האוצר והתמ"ת עומדים לסכם על מתן מענקי השקעות לחברות בעלות ייצוא של 25%, או להשקעה ש-25% ממנה ומעלה יופנו לייצוא. כך עולה מסיכום גיבוש חוק ההשקעות החדש, במסגרת מגעים בין האוצר לתמ"ת.

החוק החדש עתיד להיכנס לתוקף ביוני, לאחר שתוקף חוק ההשקעות הנוכחי הוארך בידי הממשלה. זאת, מאחר שעד סוף 2003 לא הושג סיכום בין האוצר לתמ"ת על נוסח החוק החדש.

האוצר והתמ"ת סיכמו על רף ייצוא של 25% שיזכה חברות במענקי השקעות. על מנת לעמוד בהסכמי הסחר הבינלאומיים עליהם חתומה ישראל, מגבשים באוצר את הסעיף, באופן שיאפשר מתן הסיוע מבלי שישראל תחשב כמסבסדת ייצוא.

סעיף נוסף בחוק העומד עתה כמחלוקת מהותית, הוא קביעת מסלול תעסוקה, שיזכה במענקי השקעות בעקבות תוספת תעסוקה מהותית של חברות. באחרונה הבהיר האוצר כי אינו מוכן להתפשר על כך שהתעסוקה תהפוך לחלק מהחוק, אלא תועבר כסעיף אדמינסטרטיבי, כלומר תיקצוב לשנה אחת, תוך אפשרות לביטולו או הארכתו לאחר מכן ולא כחלק בלתי נפרד מהחוק, כפי שהציע מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור.

בעקבות ההסכמה שהושגה כבר לפני זמן מה בין האוצר והתמ"ת, על העברת המסלול החלופי (של הטבות במס חברות), ממרכז ההשקעות אל מס הכנסה, סיכמו עתה הצדדים כי למרכז ההשקעות תהיה סמכות פרה-רולינג, וכן תוקם בו ערכאת ערעור מחייבת, על החלטות מס ההכנסה. הצדדים אף הסכימו כי במסגרת מס הכנסה מסלול זה לא יתוקצב מראש.

כפי שפורסם, המחלוקת המרכזית העומדת עתה בין הצדדים למסלול סיוע זה, בנוסף לתעסוקה, היא על דרישת התמ"ת כי תקציב המסלול החלופי שיבוטל, בהיקף 240 מיליון שקל, יועבר להגדלת תקציב מענקי ההשקעות, דרישה שעד כה האוצר מתנגד לה נחרצות.

הצדדים אף סיכמו על מסלול פטור ממס חברות וממיסוי דיבידנדים לחברות זרות על השקעות ענק. במסלול זה מבקש האוצר לקבוע רף של 500 מיליון דולר השקעה לחברה, בהיקף פעילות בינלאומי של 2.5 מיליארד דולר, והתמ"ת מבקש לאפשר את המענקים גם להשקעה מגובה 100 מיליון דולר, כאשר היקף פעילות החברה יאושר בכל מקרה לגופו.

באוצר סירב להגיב, בנימוק שהדיונים בנושא טרם הסתיימו וההחלטות יועברו לקבינט הכלכלי-חברתי בתוך שישה שבועות. התמ"ת מסר, כי הנושא נמצא בדיונים עם האוצר.