ימיני: התאוששות בענף הפלסטיקה; מעל 1,000 עובדים נקלטו לאחרונה

מתחילת השנה עובדת התעשייה במלוא התפוקה; המחזור - 3 מיליארד ד'

מתחילת השנה עובדת תעשיית הפלסטיקה במלוא תפוקת הייצור, ב-300 מפעלים שבהם 22 אלף מועסקים. מחזור המכירות עומד על 3 מיליארד דולר, ממנו 50% לייצוא. בחודשים האחרונים אף נקלטו יותר מ-1,000 עובדים בתעשיית הפלסטיקה, והתפוקה הממוצעת לעובד היא יותר מ-200 אלף דולר. כך אמר אתמול (ד') צבי ימיני, יו"ר תעשיות הפלסטיקה והגומי בהתאחדות התעשיינים ויו"ר צאג.

לדבריו, למרות שהתעשייה הישראלית טרם יצאה מהמיתון, תעשיית הפלסטיקה מגלה סימני התאוששות, בשל השקעות מסיביות של יצרני הפלסטיקה בחדשנות, עיצוב ופיתוח.

ימיני קרא למשרד התמ"ת להגדיל את ההשקעות במחקר ופיתוח, בעיצוב ובחדשנות בתחום הפלסטיקה. זאת, על מנת לחזק חברות פלסטיקה ישראליות, שחלקן הפכו מובילות עולמיות בתחומן. כך למשל כתר פלסטיק, שמובילה בעולם בריהוט גינה, נטפים בתחום ההשקיה, צאג בתחום מוצרי "עשה זאת בעצמך", דור כימיקלים המובילה בתחום פוליאתילן לאריזה, פלרם בתחום לוחות פוליקרבונט לקירוי ועוד.

ימיני אמר, כי הענף הפך מתקדם ביותר בחדשנות, בטכנולוגיות, ובערך המוסף בתחום הפלסטיקה, שמתקרב ל-100%. זאת, בין השאר, מאחר שהייצור נעשה בארץ, וכמעט כל חומרי הגלם נרכשים בישראל, בעיקר מכרמל אולפינים.

תעשיית הפלסטיקה מבקשת סיוע בהיקף 24 מיליון שקל בפרויקטים של חדשנות טכנולוגית, ועוד 2 מיליון שקל למו"פ של חברות פלסטיקה. זאת, לעומת 12 מיליון שקל בשנה ועוד מיליון למו"פ כיום.

ימיני צופה, כי הכפלת ההשקעה תביא תוספת של 50% למכירות תעשיית הפלסטיקה בתוך שלוש-ארבע שנים, להיקף מכירות של 5 מיליארד דולר, ממנו 3 מיליארד יופנו לייצוא.

אשתקד הגדילה תעשיית הפלסטיקה את הייצוא ב-17% ל-1.38 מיליארד דולר, ואת המכירות לשוק המקומי ב-6%, ל-1.53 מיליארד דולר. כן הגדילה את מספר המועסקים ב-1,100 עובדים, ל-21 אלף.

בסך הכל גדל מחזור המכירות של הענף בשנת 2003 ב-11% לעומת 2002, והסתכם ב-2.9 מיליארד דולר. ההשקעות בציוד מיובא גדלו ב-8%, להיקף 81 מיליון דולר. צריכת חומרי הגלם גדלה ב-6%, והיא מסתכמת כיום ב-850 אלף טון.

ימיני אמר, כי החשש הכבד ביותר של תעשיית הפלסטיקה הוא מפני שביתות בנמלים, העלולות לטרפד את צמיחת התעשייה הישראלית בכלל והפלסטיקה בפרט. את הצלחת הענף בשנים האחרונות הסביר בהפניית מאמצי שיווק לייצוא, עקב ירידה בביקוש המקומי שנבעה מהאינתיפאדה והמיתון.