שגרירות ישראל בוושינגטון סייעה לאיתם לקיים שיחות שכנוע עם חברי קונגרס נגד הנסיגה מעזה

זאת למרות שראש הממשלה מנסה לגייס את ממשל בוש לתמוך ביזמתו; איתם הגיע לוושינגטון למה שהוגדר כביקור מקצועי בענייני משרדו

שגרירות ישראל בוושינגטון סייעה לשר הבינוי והשיכון, אפי איתם, לערוך אתמול (ג`) שיחות שכנוע נגד תכנית ההיתנתקות מעזה, עם מחוקקים בקונגרס, וזאת, למרות שראש הממשלה, אריאל שרון, מנסה לגייס את ממשל בוש לתמוך ביזמתו.

שרון נעזר בשגרירות הישראלית לשכנוע גורמים בכירים בממשל בתועלות הטמונות בתכנית ההתנתקות ולהסדיר את ביקורי שליחיו, לרבות ראש לשכתו, דב וייסגלס, בבית הלבן לתיאום עמדות הקשורות בתוכנית.

איתם הגיע לוושינגטון ביום ב` למה שהוגדר כביקור מקצועי בענייני משרדו. הוא אכן נפגש עם שר השיכון האמריקני בפועל, אלפונסו ג`ונסון, לדיון על סוגיות דיור ציבורי, לרבות מסלול "פינוי ובינוי" לשיקום איזורי מצוקה וחתם על מזכר הבנה עם הנהלת NAHRO - ארגון אמריקני כלל-ארצי לייזום דיור במחירים סבירים ולפיתוח קהילתי.

לדברי דוברו של איתם, אבי לרנר, פגישות אלה היו המטרה העיקרית של הביקור.

אבל איתם, שהגיע לוושינגטון כנציג ממשלת ישראל ועל חשבונה, הקדיש חלק נכבד מזמן ביקורו בעיר לשיחות עם צירים בבית הנבחרים ועם גורמים שאינם מחוקקים במפלגה הרפובליקנית, בהן הוא תיאר את מה שכינה כסכנות שנשקפות לישראל, אם אכן תפונה עזה. השיחות תואמו ע"י השגרירות והשתתפו בהן הציר הממונה על הקשרים עם הקונגרס, אלון אושפיז, וסגנו, דוד סגל.

השלישייה - איתם, אושפיז וסגל נפגשה עם הצירים אילנה רוס-לטינן, רפובליקנית מפלורידה; ג`ים סקסטון, רפובליקן מניו-ג`רזי; סקוט גארט, רפובליקן מניו-ג`רזי; פיטר דויטש, דמוקרט מפלורידה; ואליוט אנגל, דמוקרט מניו-יורק. כולם נחשבים ידידים מושבעים של ישראל ולדברי לרנר, הם קיבלו את דברי איתם ב"הבנה ובתמיכה מסוימת". בכל זאת, השיחות היו הרבה יותר מאשר "ניסיון לשכנע את המשוכנעים", ציין לרנר.

העובדה שעובדי שגרירות שאמורים לקדם תכנית מדינית וביטחונית מרכזית של ראש הממשלה, משתתפים בפגישות, בהן נעשה מאמץ לדרדר את התוכנית, יוצרת רושם כאילו שתי ממשלות ישראליות מנסות להתחרות על תשומת לבה של ארה"ב, באמצעות נציגות אחת: שרון והשרים שאול מופז ואהוד אולמרט שולחים את וייסגלס למועצה לביטחון לאומי בעוד שאיתם, מראשי המתנגדים לתכנית, מגיע לגבעת הקפיטול. השגרירות מושיטה סיוע לשניהם.

לא ברור האם שר החוץ, סילבן שלום, שאינו ידוע כתומך נלהב של תוכנית ההתנתקות, מודע למה שעלול להצטייר כ"נאמנות כפולה" של חלק מעובדי השגרירות או שנתן ברכתו לה. יודגש, עם זאת, כי אחד התפקידים המסורתיים של שגרירות הוא לסייע לכל שר המגיע לתחום השיפוט שלה בקיום מגעים עם אנשי ממשל ומחוקקים. ייתכן שהשגרירות מצאה עצמה לכודה בין פטיש החיכוכים הפנים-ממשלתיים לסדן הפרוטוקול.

איתם עצמו אמר לבני שיחו בקונגרס, כי הוא מודע למצב המיוחד, בו שר פועל כנגד יזמה מדינית של ראש הממשלה, אך הוא הדגיש, כי יוזמת ההתנתקות אינה תכנית רשמית של ממשלת ישראל. היא מעולם לא הוצגה בקבינט. לדבריו, לתכנית לא יהיה רוב בממשלה. איתם אמר, כי חשוב לו שהמערכת הפוליטית והממשל בארה"ב יקבלו "הערכה עובדתית נכונה" על ממדי ההתנגדות לתכנית בישראל.

בכל זאת, איתם לא נפגש עם גורמי ממשל. לא מן הנמנע שהשגרירות ניסתה לארגן פגישות כאלה אך הממשל בחר לא לקיימן.

איתם הדגיש, כי אין לו התנגדות אישית לשרון, אלא "רק לתכנית כפי שהוצגה ע"י שרון". לדבריו, לו היתה הממשלה סומכת ידה על התכנית הוא לא היה פועל נגדה מחוץ לישראל.

הערב (ד`) מתוכנן איתם לקיים מסיבת עיתונאים בניו-יורק ובה הוא צפוי לחזור על התנגדותו לתכנית ההתנתקות.

בתגובה אמר ל"גלובס" דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, מארק רגב, כי בשגרירות התקבלה הוראה ממטה משרד החוץ בירושלים לסייע לשר איתם בארגון שיחותיו המקצועיות בוושינגטון ולהסדיר לו שיחות בקונגרס. השגרירות פעלה כפי שהתבקשה, ציין הדובר.