שוסטק: הצטרפות התעשיינים למאבק בשופרסל נועדה להסיט את תשומת הלב מהתנהגותם שלהם

במכתב לאולמרט, טוען כי "זהו מעשה חמור המעיד על המצב בו תעשייני המזון הגדולים מנסים בכוחניות לשמר את מעמדם הריכוזי"

יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, כתב היום (ה') מכתב לאהוד אולמרט, ממלא מקום ראש הממשלה ושר התמ"ת, בו הוא תוקף את הצטרפות התעשיינים למאבד נגד שופרסל.

בימים האחרונים, כותה שוסטק, אנו עדים שוב למסע תקשורתי מתוזמן היטב נגד רשתות שיווק המזון הגדולות, ובעיקר נגד שופרסל, בסוגיית יחסי ספקים רשתות. כל זאת, על רקע ויכוח מסחרי לגיטימי, שהתעורר בין הרשת לבין חברת שטראוס.

שוסטק מציין, כי הוא לא נוקט צדדים, אך מוסיף, כי לצערו למאבק זה נרתמו כל תעשייני המזון, באמצעות התאחדות התעשיינים, שאף קבעה, כי "שופרסל מנצלת את כוחה לפגיעה בספקי המזון, גדולים כקטנים".

שוסטק רואה בחומרה רבה את מעורבות כלל התעשיינים בויכוח מסחרי לא להם, "זהו מעשה חמור המעיד יותר מכל על המצב לפיו תעשייני המזון הגדולים מנסים, בכוחניות, לשמר את מעמדם הריכוזי ואת יכולתם להמשיך ולהכתיב את תנאיהם למגזר הקמעונאי כולו. עובדה שבאה לידי ביטוי מיוחד בשנתיים האחרונות - עליה של למעלה מ-10% במדד המחירים הסיטונאים של תפוקת התעשיה של מוצרי מזון, תוך שחיקה במקביל של המרווחים ברשתות השיווק, דבר שאף בא לידי ביטוי בדוחותיהן הכספיים".

עוד גורס שוסטק במכתבו, כי הריכוזיות של התעשייה המקומית, שהתעצמה בשנים האחרונות באמצעות שורה של מיזוגי ענק בין ספקים, היא המקנה ליצרנים המקומיים את הכוח להכתיב את תנאי השוק ואת רמת המחירים הנוכחית.

בניגוד למה שמנסים לתאר, אומר שוסטק, חלקן היחסי של רשתות השיווק המאורגנות בכלל שוק המזון נמוך בהרבה מהמקובל במדינות מערב אחרות. לעומת זאת, תעשיית המזון בישראל היא ריכוזית ביותר, ועובדה היא ש- 5 יצרני מזון מהוים כיום כשליש משוק מוצרי המזון בארץ, וכעשרה ספקים גדולים מייצרים מעל ל-55% מהמחזור של רשתות השיווק, כאשרבסוגי מזון מסוימים אותם יצרנים אף פועלים כמונופולים.

שוסטק מסכם, כי "נראה לנו, לפיכך, כי הצטרפות התעשיינים למאבק נגד שופרסל נועדה למטרה אחת בלבד - להסיט את מוקד תשומת הלב מהתנהגותם שלהם, תוך הפנית אצבע מאשימה כלפי רשתות השיווק הגדולות".