הזוכה: גלובוס גרופ שהציעה 16 מיליון ד' מול JCS שהציעה 23 מיליון דולר

גבי רוזנברג, מנכ"ל JCS: "מי שנתן פחות מאיתנו, עומד בפני הפסד או שלא יתן שירות" הנהלת ג.ג: "לא נעשה שום דמפינג למחיר. חברת החדשות תקבל את האולפן המשוכלל בארץ"

גלובוס גרופ (ג.ג) זכתה במכרז להקמת והפעלת מרכז הפקה ושידור חדש לחברת החדשות של ערוץ 2. גלובוס גרופ הציעה מחיר של 16 מיליון דולר לעומת JCS-אולפני הבירה, שהציעה 23 מיליון דולר - פער של %42. שני הסכומים מהוונים

אביבה קרול

ל-10 שנים. כך נודע ל"גלובס".

בחישוב חודשי, כפי שדרש המכרז, הציעה ג.ג כ-640 אלף שקל לחודש, לעומת JCS - אולפני הבירה שהציעה תחילה 1.032 מיליון שקל, ולאחר מקצה שיפורים, 934 אלף שקל.

המכרז פורסם בינואר 98'. בשלב האחרון שלו הוגשו הצעות של ג.ג, JCS-אולפני הבירה, ואולפני הרצליה שפרשו לאחר שלא האריכו את הערבויות במכרז, שפקעו בסוף יולי.

מרכז השידור וההפקה ימוקם במתחם גלובוס גרופ בנווה אילן, סמוך לירושלים, ובמקביל תוקם שלוחה בתוך העיר ירושלים, שתכלול עמדת שידור, חדר עריכה וסיב אופטי. כך החליטה ועדת המכרזים של חברת החדשות בסוף השבוע.

JCS-אולפני הבירה נבחרה כ"כשיר ב'" במכרז, שמשמעו שאם ג.ג לא תעמוד בתנאי המכרז יועבר הזכיון לידי JCS-אולפני הבירה ללא מכרז חדש.

ועדת המכרזים כללה את מנכ"ל חברת החדשות, שלום קיטל, המשנה למנכ"ל, אורי שלוש, היועץ המשפטי של חברת החדשות, עו"ד חנן מלצר, ושני חברי דירקטוריון חברת החדשות - מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן, ודן פתיר.

לפי המכרז, יש להקים לחברת החדשות מתחם (חדש או מותאם לה) בן כ-1,800 מ"ר, שיכלול אולפן בן 200 מ"ר עם 4 מצלמות, סטי תפאורה קבועים, מערכת שתכלול דסק חדשות, 4 חדרי עריכה וציוד עריכה, חדר עריכה דיגיטלי, חדרים להפקת גרפיקה, תרגום ומזג אוויר, ומשרדי מינהלה.

כל הקומפלקס, קבע המכרז, צריך להתאים לחברת החדשות לפי מפרט שהגדירה החברה, הכולל את פירוט הציוד המקצועי, לרבות ציוד לקליטת לוויינים, וקליטה ממקורות שידור רבים . המכרז כלל גם את הפעלת המרכז ל-5 שנים, עם אופציה ל-5 שנים נוספות. המרכז החדש אמור להתחיל לפעול במחצית 99'.

כיום שוכנת השלוחה התל-אביבית של חברת החדשות בבניין השייך לאולפני הבירה בתל-אביב (שלוחה שתישאר גם לאחר בניית הבניין החדש), ובאולפני הבירה בבית אגד בירושלים. במקביל, מקבלת החברה שירותי משרד בבית אגד בירושלים.

המאבק על הקמת מרכז השידור לחברת החדשות ארך חודשים רבים, וכלל פנייה לבית המשפט המחוזי של אחת המתמודדות במכרז, JCS-אולפני הבירה, שערערה נגד הכללת נווה אילן, מקום מושבה של ג.ג, בתחום ירושלים, ופנייה שעדיין נדונה בבג"ץ.

לפי חוק ערוץ 2, צריכה חברת החדשות להיות ממוקמת בירושלים. עוד לפני סגירת המכרז, בעקבות שאלת הבהרה של ג.ג לוועדת המכרזים האם נווה אילן, שם ממוקמים אולפניה, הם לצורך המכרז בירושלים, קבעה ועדת המכרזים, כי על מרכז השידור המוצע להיות בשטח מחוז ירושלים על פי החלוקה של משרד הפנים, כולל נווה אילן.

בתחילת מרץ פנתה JCS-אולפני הבירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד חברת החדשות, הרשות השנייה, וחברת גלובוס גרופ (ג.ג). שתבעה שבית המשפט יתן צו הצהרתי, לפיו הפירוש הנכון של הוראות המכרז מתייחס לגבולות המוניציפליים של ירושלים.

לטענת JCS-אולפני הבירה, פרשנות המילה "ירושלים" תואמת את המובן הרגיל והפשוט של המילה על המטען הלאומי, דתי, סמלי ורגשי הכרוך בה, ולא את הפירוש של משרד הפנים.

שופט המחוזי, עזרא קמא, דחה את בקשת אולפני הבירה להצהיר, כי מיקומו של מרכז ההפקה של חברת החדשות חייב להיות בתחומי ירושלים, וקבע כי האולפן יכול להיות בירושלים רבתי.

בתחילת אפריל ערערה JCS-אולפני הבירה לבג"ץ. בטענה שבית המשפט המחוזי טעה בניתוח תכלית חוק ערוץ 2, לחזק את מרכזיותה של ירושלים, בהיבט הסמלי וכן בהיבט המעשי כלכלי. טרם התקיים דיון .

היום (א') לאחר קביעת ועדת המכרזים אמר גבי רוזנברג, מנכ"ל JCS-אולפני הבירה, בתגובה, כי "ההצעה שלנו חושבה היטב. כל הצעה שנמוכה ממה שהצענו, תפגום, לעניות דעתנו, באיכות ובשירות שתקבל חברת החדשות".

- איך אתה מסביר שהייתם יקרים מג.ג בפער כל-כך גדול של %42?

"על פי מיטב הבנתנו, במחיר שג.ג נתן אי אפשר להעניק לחברת החדשות שירות באיכויות כפי שקובע המכרז, וכפי שאנחנו מנסיון של 5 שנים יודעים שחברת החדשות מצפה וזכאית לקבל. לא כל שכן, העובדה שג.ג נמצאת מחוץ לירושלים היא לא רק בעייה חוקית, אלא אופרטיבית.

"התייחסנו לכל הספציפיקציות במכרז, תקצבנו בצורה צנועה עם שיעורי ריווחיות צנועים. כל מי שנתן פחות מאיתנו - עומד בפני הפסד או שלא יתן את השירות.

"אנחנו בחרנו מיקום למרכז השידור מחוץ לאולפני הבירה, שכן מיקום שלהם בתוך JCS היה 'סותם' את כל המקום שלנו להתפתח. לקחנו אולפן של 2,400 מ"ר, שהתכוונו להתאים לחברת החדשות, כולל תכנון המערכות, קניית הציוד, והתקנתו. ג.ג בחרו מקום בתוך המיתחם שלהם בנווה אילן".

- האם בכוונתך לפנות שוב לבית המשפט?

"אם נגלה שיש מקום לפעול פורמלית - נפנה לבית המשפט. קשרי העבודה עם חברת החדשות חשובים לנו. השקענו כסף ומאמצים גדולים בהכנת המכרז".

מהנהלת ג.ג נמסר בתגובה: "לא נעשה שום דמפינג למחיר. לקחנו משרד לייעוץ כלכלי, דן טהורי, ורו"ח בבלי-ברוידא, שבדקו כלכלית את ההצעה לפני ולפנים. אנחנו לא מתכוונים לתפוס את רוזנברג בצערו, או להתנצח איתו מעל גבי העיתון. הגשנו תוכנית מפורטת שכללה אלפי עמודים של ניתוחים. חברת החדשות תקבל את מתקן החדשות המשוכלל והמתוחכם בארץ, ואחד המתוחכמים בעולם. היו להם דרישות לציוד מסויים - והם יקבלו את כל הציוד, שירות טוב יותר ממה שקיבלו, וממה שיקבלו בכל מקום אחר"