"לא אהיה מופתע אם סוכנים ישראלים קיימו קשר עם אנשי אל-קאעידה"

טוען ריצ`ארד קלארק, הממונה על הלוחמה בטרור בממשלי קלינטון ובוש, בספר חדש, בו הוא תוקף את בוש

ביקורת נוקבת על אוזלת היד של ממשל בוש במלחמה נגד הטרור, בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, היא עמוד התווך של הספר "נגד כל האויבים", פרי עטו של ריצ`ארד קלארק, הממונה על הלוחמה בטרור בממשלי קלינטון ובוש, שהחל להימכר אמש בחנויות הספרים בארה"ב, בד בבד עם עדותו המרשיעה של קלארק בוועדת חקירה עצמאית על מחדלי 11 בספטמבר.

אבל בצד הגילויים על הקיבעון העיראקי של ג`ורג` בוש ועוזריו הבכירים, חושף קלארק היבטים של שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב. הוא נוגע גם באפשרות של מגעים בין ישראל לאל קאעידה, בהאשמות שישראל מכרה טכנולוגיות של טילי פטריוט לסין וביחסים הצבאים בין ישראל למשטר האפרטהייד בדרום-אפריקה, שהופסקו, לדבריו, בגלל התערבותו האישית.

בניסיון להפריך את טענות ממשל בוש על קשר בין עיראק לבין אל-קאעידה, שהושתתו על מה שהספר מכנה "חומר מודיעיני גולמי", כותב קלארק, כי לא יתפלא אם גם סוכנים ישראליים קיימו מגעים עם אנשי אל- קאעידה.

המחבר מציג את עצמו כאחד מהשושבינים העיקריים של היחסים הצבאיים ההדוקים בין שתי המדינות, שהחלו בתקופת ממשל רייגן, יחד עם דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר, מנכ"ל משרד הביטחון ושגריר ישראל בוושינגטון. קלארק מציין, ששיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב היה פרי חזונו של רייגן, שחיפש מענה על איום של מעורבות סובייטית במזרח הים התיכון.

"הצעתי שישראל תתיר לארה"ב לאפסן בשטחה אספקה צבאית לשימוש כוחות אמריקניים במקרה של משבר עם הסובייטים", כותב קלארק. תשובת עברי: "בוודאי, ואנו נשתמש בהם כאשר יהיה לנו משבר משלנו". בסופו של דבר, הושגו הסכמים.

הוא מוסיף: "בתחילת מלחמת המפרץ עברי ואנוכי זממנו לשכנע את הממשלות שלנו להסכים לפריסת יחידת תפעול של טילי פטריוט בישראל. זו היתה הפעם הראשונה בתולדות המדינה שחיילים זרים הוצבו בה. גם פעלנו יחדיו למכירת טילי פטריוט לישראל ולהקים מערך תקשורת בין `קריית` (הכוונה לקריה בת"א - ר.ד.) ללוויינים אמריקניים לאיתור טילי סקאד".

קלארק כותב, כי לאחר המלחמה הפיצה סוכנות הביון המרכזית שמועות בלתי מבוססות, שישראל מכרה כמה מטילי הפטריוט שבידה לסין. רבים בסטייט-דיפרטמנט, שסברו שאני "קרוב מדי לישראלים" ניסו להטיל עלי את האשם. ואז טלפן עברי: "אני שומע שאתה בבעיה. מה אני יכול לעשות"?