הסתיים הסכסוך בין רכבת ישראל למינהל מקרקעי ישראל בסוגיית הקרקעות. השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, החליט, שרכבת ישראל תחכור מהמינהל את קרקעות המדינה, חוץ מהמסילות עצמן, שיהיו בבעלות מלאה של המדינה.
החלטת שטרית מתייחסת בעיקר לתחנות הרכבת, מתחמי התפעול והמנהלה. יצוין, כי שטרית אחראי על כל נושא התשתיות הכלכליות.
שטרית העריך, כי ההחלטה שקיבל תאפשר לרכבת ישראל להתחיל במיזמי נדל"ן, בעיקר נדל"ן מניב, בתחומי הרכבת. החלטת שטרית פותחת פתח לסיכומים חיוביים בעוד שני נושאים מרכזיים: הסכם הסובסידיה לרכבת ישראל, והסכם הפיתוח, שבמסגרתו אמורים להיות מושקעים כ-20 מיליארד שקל.
ההסכם שחתם השר במשרד האוצר, מאיר שיטרית, עם הנהלת הרכבת מהווה חלק מתוך שלושה הסכמים עליהם התבקשה הרכבת לחתום בעקבות הפיכתה לחברה ממשלתית ביוני 2003.
ההסכם הראשון כולל התחייבות מצד הנהלת הרכבת להשקיע כ-20 מיליארד שקל עד 2008 בשורה ארוכה של פרויקטים ביניהם הקו לכרמיאל, הקו לירושלים, הקו לבאר שבע, הקו לראשון לציון מערב ועוד.
ההסכם השני נועד כדי להבטיח לרכבת סובסידיה לתפעול השוטף, שכן בכל העולם מקובל שהרכבת, שנחשבת לכלי תחבורה ידידותי לסביבה, מסובסדת על-ידי הממשלות.
ההסכם השלישי הוא הסכם נכסים, שמטרתו להעביר לרשות הרכבת את שטחי התחנות בהן היא מתכננת להקים מיזמי נדל"ן מסחריים וכן משרדים. העברת נכסי הנדל"ן תאפשר להנהלת הרכבת לגייס כספים בשוק ההון. עד לחתימת ההסכם היו כל שטחי התחנות בבעלות המדינה והמינהל.
הויכוח בין המינהל לבין הנהלת הרכבת מתנהל למעלה מ-10 שנים, כשבמרכזו מה יעשה עם אדמות הרכבת, לה ניתנו במהלך השנים מאות דונמים של קרקע יקרה. ויכוח זה אינו שונה במאום מהויכוח שניהלה המדינה במשך שנים רבות עם בזק, ועם הויכוח שהיא עוד תנהל עם חברת החשמל, מקורות, ועוד גופים שבוודאי יעברו תהליך הפרטה.
הויכוח נסב על השאלה אילו שטחים נחוצים לרכבת לצורך התיפעול השוטף, ואילו שטחים אינם נחוצים לה, וישמשו בסופו של דבר כספקולציה נדלנ"ית.
הויכוח מתחדד עוד יותר על רקע העובדה שבמהלך השנים העניקה המדינה לרכבת, כמעט בלי חשבון, מאות דונמים באיזורים המבוקשים ביותר, בין השאר במתחם ארלוזורוב, תחנת הרכבת בבני ברק, בבאר שבע, בחיפה ועוד.
במתחם ארלוזורוב מתכננת הרכבת פרויקט מסחר ותעסוקה גדול. אין ספק שפרויקט זה יזכה לביקוש רב מצד היזמים בשל הנגישות הטובה, בשל החשיפה הגבוהה של הפרויקט לאוכלוסייה רחבה, ובשל העובדה שפרויקט הבנוי בסמוך למרכז תחבורתי מחייב תקני חנייה נמוכים ביותר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.