אוסם זכתה סוף סוף במכרז המינהל לקרקע להקמת המרכז הלוגיסטי

תשלם 90 מיליון שקל תמורת 100 דונם באיזור התעשייה חבל מודיעין

אוסם זכתה היום (ד') במכרז מינהל מקרקעי ישראל לחכירת 100 דונם קרקע באיזור התעשייה חבל מודיעין, לצורך הקמת מרכז לוגיסטי. אוסם תשלם עבור הקרקע 48 מיליון שקל, בדיוק הסכום שקבע השמאי הממשלתי.

המתמודדת השנייה במכרז, רסקו, הציעה 33 מיליון שקל. בעבור פיתוח הקרקע תשלם חברת אוסם 42 מיליון שקל.

במהלך השנים פירסם המינהל שלושה מכרזים שהתאימו לצרכיה של אוסם, כולם באיזור התעשייה חבל מודיעין שהוא בעל ביקוש רב, בשל קרבתו לנמל התעופה בן-גוריון ולכביש חוצה ישראל.

בפעם הראשונה פירסם המינהל מכרז למתחם בשטח 80 דונם, אך בסופו של דבר זכתה במכרז חברת רסקו, שהציעה בעבורו34.1 מיליון שקל, כפול מהערכת השמאי הממשלתי.

אוסם הציעה 33.5 מיליון שקל. רסקו ניסתה להציע לאוסם לבנות עבורה את המרכז הלוגיסטי ולהשכירו לה, אך אוסם סירבה.

בחודש דצמבר 2003 החליט המינהל להעניק לחברת אוסם מתחם קרקע אחר, הפעם בפטור ממכרז, באמצעות סעיף 25/18 בחוק חובת המכרזים, המאפשר מתן פטור ממכרז לחברה זרה. טענת הפטור היתה שמאחר ונסטלה שותפה באוסם, הרי שניתן להחיל עליה פטור זה.

גורמים ממשלתיים אחרים התנגדו להחלת סעיף זה על אוסם, מתוך חשש שהוא יגרור תביעות מצד חברות נוספות, שיש להן שותף בינלאומי, לקבל קרקע במרכז הארץ ללא מכרז.

בעקבות התנגדות זו, הוחלט לפרסם מכרז שלישי - הפעם שוב מכרז רגיל.

לטענת גורמים בענף, גם אוסם העדיפה בסופו של דבר להשתתף במכרז רגיל, שכן בפטור ממכרז היה עליה לשלם ממילא 91% מהערכת השמאי, ולכן לא בטוח שהיתה מרוויחה מכך. אם אוסם היתה המשתתפת היחידה במכרז הנוכחי, היא יכלה להציע הצעה נמוכה יותר, אך מאחר למכרז הצטרפה עוד חברה, היא נאלצה להעלות את הצעתה.

לדעת גורמים במינהל, בסופו של דבר אוסם היתה מתבקשת בשני המקרים לשלם 48 מיליון שקל בעבור הקרקע, ובהחלטתה להשתתף במכרז מנעה מעצמה ביקורת ציבורית רבה.

מינהל מקרקעי ישראל אינו נוהג לפרסם מכרזים לשטחים כה גדולים באזור המרכז, במיוחד לא במתחם כה מבוקש. רוב המכרזים שפרסם המכרז באיזור זה היו ל-20 דונם בלבד.

גורמים במינהל אמרו היום, שבכל מקרה אין ספק שפרסום מכרז עדיף על הקצאה בפטור, שכן זוהי הדרך הנכונה לשמור על שוויון ועל מראית עין.

לדעת הגורמים, הגיע הזמן שהמינהל יחדל לחלוטין מהנוהג להעניק בפטור ממכרז גם קרקעות בפריפריה, ויאפשר החכרה כלכלית של קרקעותיו.