ארה"ב הבטיחה לישראל בתמורה להתנתקות: מענקים לפיתוח הנגב ולמאבק בטרור

שרון דיווח על התמורה בהיקף של מיליארדי דולרים לשר האוצר נתניהו בפגישה בחג בחוות השקמים: "התוכנית תאיץ הצמיחה"

הממשל האמריקני הבטיח לשקול בחיוב מתן מענקים וסיוע כלכלי נוסף לישראל, אם הממשלה תחליט על תוכנית ההינתקות, ותפעל לביצועה. כך סוכם בין נציגי הממשל האמריקני לבין הצוות המקצועי בראשות מנהל לשכת ראש הממשלה, דב ויסגלס.

נודע, כי הבקשות כוללות מענקי פיתוח לנגב וסיוע כספי במאבק בטרור. מדובר בתמורה בהיקף כספי של מיליארדי דולרים. וזאת, בנוסף לסיוע שעליו התחייב ממשל בוש, בהיקף כספי של 10 מיליארד דולר.

עם זאת הוסכם, כי בקשות הסיוע לא יוגשו פורמלית בשלב זה, וגם לא יועלו בשיחות שעומד לקיים רה"מ, אריאל שרון, עם הנשיא ג'ורג' בוש, אלא במרומז, בפגישתם הקרובה בשבוע הבא.

הבנה זו הוסכמה, על-מנת שהדבר לא ייראה כתמורה ישירה לפינוי רצועת עזה - אלא לאחר אישור התוכנית והתחלת יישומה. זאת, כדי שהדבר ייראה כמימון ישיר לפיתוח הנגב וסיוע ישיר במלחמה בטרור.

נודע, כי שרון דיווח על כך לשר האוצר, בנימין נתניהו, בפגישה אתמול (ג') בחוות השקמים. שרון מסר לנתניהו, כי פינוי רצועת עזה והסיוע הכלכלי שתקבל ישראל, יאפשרו לה ליישם את החזון של ממשלות ישראל: הפרחת הנגב, ויצירת תשתית לקליטת מאות אלפי בני-אדם באיזור זה. נתניהו רואה בכך מנוף להאצת הצמיחה.

אבי טמקין מוסיף: על-פי הסדר מיוחד בין הממשלה לבין הממשל האמריקני, תקבל ישראל ב-2004 2.16 מיליארד דולר סיוע בטחוני, והוא יגדל ל-2.2 מיליארד דולר ב-2005.

הסיוע הבטחוני האמריקני גדל ב-60 מיליון דולר מדי שנה, עד לשנת 2009. זאת, על-פי ההסכם שנחתם לפני חמש שנים, שבמסגרתו הוחלט להקטין את הסיוע האזרחי האמריקני ב-120 מיליון דולר בשנה, עד לביטולו בסוף העשור. במקביל, גדל הסיוע הבטחוני ב-60 מיליון דולר, עד ל-2.4 מיליארד דולר ב-2009.

ארה"ב מממנת מדי פעם פעילויות מיוחדות במסגרת הסכמים מדיניים של ממשלת ישראל עם מדינות ערב, ובמסגרת ביצוע מהלכים בטחוניים חריגים.

כך, למשל, ב-1998 מימנו האמריקנים העתקת בסיסים צבאיים במסגרת הסכם וואיי בהיקף של רבע מיליארד דולר. בשנת 2000 החליטה ארה"ב על הענקת 350 מיליון דולר למימון חלקי של פעילויות הקשורות לנסיגה מלבנון.