"דרך משי" חדשה הולכת ומתגבשת, ובחזונה היא מתפתחת מערבה דרך ארצות מרכז אסיה, ומחברת את אסיה ואירופה בגשר יבשתי אחד, שיגיע עד חופי האוקיאנוס האטלנטי. כך מסר החודש בבייג'ין סגן שר התקשורת הסיני, פנג זנגלין. "דרך המשי החדשה תהפוך לאיזור פיתוח חדש לכלכלת סין, ולאורכה יתפתח מסחר עקב שיפור הנגישות, הקרקעות בסביבתה, רובן מצויות בפריפריה, יקבלו תנופת פיתוח וערכן צפוי לעלות, וכוח האדם יהיה נייד יותר. הכביש החדש ייתן אנרגיות חדשות לשתי היבשות, אסיה ואירופה", הסביר פנג.
דרך המשי העתיקה חיברה לפני כ-2,000 שנה את יבשות אירופה ואסיה, ושימשה בעיקר למסחר. הדרך היא הדרך העתיקה החשובה ביותר בהיסטוריה, והיא התמתחה לאורך כ-7,000 ק"מ. ניתן לשער, כי בזמנו נדרשו כחודשיים כדי להשלים מעבר בה לכל אורכה.
בשנים האחרונות, ככל שגדל נפח המסחר בין סין לרפובליקות המרכז אסיאתיות - קזחסטאן, אוזבקיסטאן, קירגיזיה, טג'יקיסטאן וטורקמניסטאן (כל החמש רפובליקות לשעבר בברה"מ) - כך קיבלה הדרך ההיסטורית חיים חדשים, ואת החמורים החליפו משאיות.
לפי דברי השר, הקטע שכבר נסלל והושלם מתחיל בעיר הנמל המזרח סינית ליאניונגאנג, ומגיע עד העיר הורגוס, שנמצאת באיזור האוטונומי הסיני קסינג'יאנג אויגור. אומנם, שני קצוות הכביש הזה הם מרכזים כלכליים מסחריים חשובים בסין, אך הכיש עובר באיזורים פריפריאליים מובהקים ובלתי מפותחים.
הכביש הנוכחי המחבר את טורקיה, איראן, טורקמניסטאן, אוזבקיסטאן, קזחסטאן, קירגיזיה וסין איננו יכול לעמוד בדרישות הביקוש לתחבורה. הוא איננו רחב ואיננו מפותח דיו. כתוצאה מכך, הפדרציה הבינלאומית לכבישים (IRF) יזמה את פרויקט החייאת "דרך המשי".
סין הצטרפה לפדרציית IRF בשנת 2002, ולקחה חלק פעיל במיוחד בהחייאת דרך המשי ושכלול המסחר עם שכנותיה ממערב, מתוך הערכה כי הכביש יסייע רבות לכלכלתה. הפרויקט תאם גם את מגמות הפיתוח המואץ בסין עצמה.
במטרה להאיץ את בניית הדרך, סין אף סייעה לשכנתה הענייה קירגיזיה, בסכום של 60 מיליון יואן (כ-8.5 מיליון דולר), כדי שזו תוכל לבנות את קטע הכביש בשטחה, המחבר את קזחסאן אל סין. לדברי סגן השר פנג, הפרויקט ייצא בקרוב לדרך. פנג הכריז גם על הוועידה הבינלאומית השלישית של דרך המשי, שתתקיים בחודש אוקטובר בעיר קסיאן בסין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.