מע"ץ תשקיע בכבישי יש"ע 118 מיליון שקל ב-2004 - 8% מתקציבי הפיתוח

מע"ץ מבצעת השנה רק פרויקטים המשכיים * ליברמן: הכבישים מוקמים כדי לתת ביטחון, לא משיקולי תחבורה

מע"ץ תשקיע בתשתיות כבישים ביהודה, שומרון ועזה בשנת 2004 סכום של 118.4 מיליון שקל, מתוכם 300 אלף שקל בעזה. סכום זה מהווה 8% מתקציב הפיתוח והתחזוקה של מע"ץ ב-2004.

ב-2003 השקיעה מע"ץ 8.3% מתקציבה לטובת כבישים ביהודה, שומרון ועזה - 177 מיליון שקל, מתוכם הושקעו 2 מיליון שקל בכבישים בעזה.

במקביל לפרויקטים העיקריים שנמשכים - כביש מס' 1 מזרח, חוצה שומרון, כביש 45, כביש המנהרות, מקדמת מע"ץ חמישה פרויקטים של סלילת כבישים עוקפים ב-46 מיליון שקל ב-2004.

הכבישים העוקפים הם: כביש מעלה אדומים-קידר, כביש נילי-עופרים, כביש יעבד-חריש, עוקף יעבד, ועוקף זעתרה.

תקציב מע"ץ ל-2003 היה 2.12 מיליארד שקל, מתוכו 1.618 מיליון שקל לפיתוח ו-504 מיליון שקל לאחזקה. ב-2004 התקציב הוא 1.47 מיליארד שקל, מתוכו מיליארד שקל לפיתוח וכ-413 מיליון שקל לתחזוקה.

ב-2004 לא מפרסמת מע"ץ מכרזים נוספים לפרויקטים חדשים, לא בקו הירוק ולא מעבר לו וכל הפרויקטים שמבצעת מע"ץ השנה הם פרויקטים המשכיים.

שר התחבורה, אביגדור ליברמן, אמר ל"גלובס", כי ההשקעות של מע"ץ ומשרד התחבורה בכלל, בכבישים מעבר לקו הירוק הם פרויקטים שהתחילו עוד בתקופתם של אפרים סנה ובנימין בן-אליעזר. "לצערי אני לא הצלחתי לקדם שום כביש חדש. רוב הכבישים באיזורים אלו מקודמים בשל דרישות של הצבא ומטעמים ביטחוניים. הכבישים באיזורים אלו ברובם ברמת כבישים ירודה ואין מה להשוות את האיכות ביחס לכבישים במדינת ישראל", אמר.

בתשובה לשאלה אמר ליברמן, כי אינו רואה בהשקעה בכבישים אלה בבחינת השקעות שיירדו לטימיון. "בכבישים אלה נרצחו עשרות אזרחים. אלו כבישים שלפני היעילות התחבורתית שלהם, הם מקודמים על מנת להבטיח ביטחון ביישובים השונים באיזורי איו"ש ועזה".

בכירים במע"ץ אומרים, כי ההתייחסות לכבישים מעבר לקו הירוק נחלקת לשניים: יש כבישים, לדברי אחד הבכירים, שלמרות שהם מצויים מעבר לקו הירוק הם כבישים שנחשבים לכבישים ישראליים - כמו למשל כביש חוצה שומרון (כביש 5) כביש הבקעה (כביש 443).

"ראינו בהם כבישים לכל דבר מבחינה תחבורתית. השיקולים מבחינתנו היו בראש ובראשונה שיקול תחבורתי-כלכלי. הם כבישים מובילי תנועה כחלק מהמערך התנועתי הכולל של מדינת ישראל", אמר.

בנוגע לכבישים העוקפים, אומרים במע"ץ, מדובר בהזמנה של משרד הביטחון. אלה כבישים שלא בהכרח כלכליים, אך נובעים משיקולים לאומיים שונים. "מע"ץ מבחינתה היא זרוע ביצוע של הממשלה", אמרו.