רשות ניירות ערך ויתרה על הרוטציה במינוי רו"ח - תמורת מידע מהלשכה

יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, יזם לפני חצי שנה מהלך של חיוב החברות הציבוריות להחליף אחת לחמש שנים את רואי החשבון שלהם

רשות ניירות ערך ויתרה על מהלך של רוטציה כפויה בין משרדי רואי החשבון בחברות הציבוריות, בתמורה לקבלת מידע מגוף הבקרה שהקימה לשכת רואי חשבון. תהיה זו הפעם הראשונה בה לרשות יהיה מידע שכזה על עמידת רואי החשבון בכללי הביקורת.

יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, יזם לפני חצי שנה מהלך של חיוב החברות הציבוריות להחליף אחת לחמש שנים את רואי החשבון שלהם. חשיפת המהלך ב"גלובס" הביאה את המשרדים הגדולים, שהיו צפויים להיות הנפגעים העיקריים מהרוטציה, להסכים להקמת גוף בקרת האיכות בלשכה, שרוב מימונו יוטל עליהם.

טרי רואה בפיקוח על רואי החשבון תחום מרכזי בהסדרת שוק ההון ובפיקוח על הנעשה בו. במסגרת זו, דרשה הרשות בחודש שעבר מהחברות הציבוריות לדווח להן על עמידת רואי החשבון שלהן בכללי האי תלות. ואולם, לרשות אין כלים לפיקוח ישיר על רואי החשבון, ולכן ביקש טרי לכל הפחות לחייב את החברות לבצע רוטציה בהנחה שהדבר יביא להעלאת רמת הביקורת וימנע קשרים הדוקים מדי בין החברות למבקריהן.

ברשות ניירות ערך רואים בהקמת גוף הבקרה של לשכת רואי חשבון הישג חשוב, שכן זו הפעם הראשונה בה יהיה לרשות מידע ישיר ומלא על עבודת מבקרי החברות הציבוריות. מקורות ברשות אומרים, כי הקמת גוף הבקרה היא תחליף הולם לרוטציה, שכן בשתי הדרכים מושגת המטרה של הגברת הפיקוח.

כפי שפורסם אמש ב"גלובס", הוועד המרכזי של הלשכה אישר פה אחד את הקמתו של הגוף לבקרת איכות, שתבוצע בידי רואי חשבון שתמנה הלשכה. הבקרה תתמקד בנהלי הביקורת במשרדים ובהתאמתם לתקני הביקורת שקבעה הלשכה, וכמו כן ייבדקו מדגמית תיקים ספציפיים על מנת לוודא שהנהלים מיושמים כהלכה.

תקציבו השנתי של גוף הבקרה יהיה 1.5 מיליון שקל והוא ימומן בידי חברי הלשכה בהתאם לגודלם, ולפיכך הרוב המכריע של מימונו יבוא מחמשת המשרדים הגדולים (קוסט-קסירר, סומך-חייקין, קסלמן, ברייטמן-אלמגור וזיו-האפט).

את הקמת גוף הבקרה יזם נשיא הלשכה, עופר מנירב, שגם יעמוד בראש ועדת ההיגוי שתפקח על פעילותו. ההערכה היא שהגוף יחל בעבודתו בתחילת השנה הבאה.