המינהל איתר מאות דונמים למתן פיצוי בגין הפקעת קרקעות לכביש חוצה ישראל

בין האזורים בהם אותרו קרקעות: מודיעין, חצב, נחשונים, גדרה, גלגוליה, טייבה, כפר קאסם

מינהל מקרקעי ישראל איתר מאות דונמים למתן פיצוי בקרקע כנגד קרקע שהופקעה מבעלים פרטיים, למטרת סלילת כביש חוצה ישראל. תוכנית הפיצוי בקרקע תוצג בקרוב לשר התשתיות, אריאל שרון. על פי התוכנית, יימסרו כפיצוי קרקעות שתוכנית בנייה כבר אושרו בהן, או קרקעות בהן יש צפי סביר לאישור תוכניות בנייה בשנים הקרובות. המדובר בקרקעות הנמצאות באזור הקטע המרכזי של כביש חוצה ישראל (חדרה - גדרה).

את התוכנית ריכזה ועדה בראשותו של מרדכי תנורי, ראש אגף רישום ובעלות במינהל. הוועדה נפגשה עשרות פעמים עם נציגי עמותת כביש חוצה ישראל, על מנת למנוע בעיות עתידיות ביישום התוכנית.

בין האזורים הבולטים בהם אותרו קרקעות המיועדות להימסר כפיצוי: קרקעות לתעסוקה באזור מודיעין, קרקעות בטירת יהודה, קרקעות בחצב, קרקעות לאחסנה בנחשונים, קרקעות בברקאי, בנימינה, גדרה ובמועצה האזורית זמר. במגזר הערבי אותרו בין היתר קרקעות בג'ת, גלגוליה וכפר קאסם.

המינהל הצליח לאתר מעט קרקעות שייעודן חקלאות. הדרישה לקבלת קרקעות לעיבוד חקלאי כפיצוי לקרקעות חקלאיות שהופקעו, הועלתה על ידי חלק מבעלי קרקע. עמותת נפגעי כביש חוצה ישראל העלתה לאחרונה את האפשרות לקבל קרקע חקלאית מקיבוצים ומושבים, שימסרו קרקעות חקלאיות למינהל כפיצוי. אפשרות זו נבדקת, אם כי אינה ריאלית במיוחד.

בהתאם להחלטות קודמות, המדינה תמסור קרקע כפיצוי כנגד הפקעות בכביש חוצה ישראל. קרקעות למגורים יימסרו למגזר הערבי בלבד, ואילו במגזר היהודי יקבלו בעלי הקרקע המופקעת קרקע לנלד"ן מניב בלבד, ולא למגורים או קרקע חקלאית כפיצוי