ממשל בוש החליט לדחות את בקשת ירדן למכתב הבהרה על זכויות הפלשתינים, כמשקל נגד למכתב בוש לשרון

פקיד ממשל: ייתכן שיהיה מכתב בעתיד, אך זה יקרה רק אחרי הביקור ולא יכלול את ההבטחות שביקשו הירדנים

ממשל בוש דחה בקשה של עבדאללה מלך ירדן לקבל השבוע הצהרה אמריקנית כתובה ובה התחייבות לפצות פליטים פלשתיניים בהסכם שלום עתידי בין ישראל לפלשתינים. כך מוסר הבוקר (ג') ניו יורק טיימס.

עבדאללה יהיה אורחו של הנשיא ג'ורג' בוש בבית הלבן מחרתיים (ה'). פקידים אמריקנים אמרו לטיימס, כי נכון לאמש הביקור אמור להתקיים כמתוכנן, אם כי המלך הבהיר שברצונו לקבל מכתב של בוש על זכויות הפלשתינים ביום ביקורו במעון הנשיא.

ביקורו של עבדאללה בבית הלבן עמד להתקיים במחצית השניה של אפריל, אך המלך החליט לדחותו כביטוי למורת רוח על מכתב בוש לראה"מ אריאל שרון שבו דוחה הנשיא למעשה את תפיסת "זכות" השיבה ומביע תמיכה בחזקה ישראלית על גושי התנחלויות גדולים, על פי ה"מציאויות" החדשות בשטח.

פקידי ממשל המצוטטים בטיימס אומרים, כי דיונים על האפשרות שעבדאללה יקבל מכתב מבוש בעתיד נכנסו להילוך גבוה בימים האחרונים, כחלק מההכנות לקראת ביקור המלך בוושינגטון.

"ייתכן שיהיה מכתב, אך הוא לא יימסר אלא אחרי הביקור", אמר פקיד בממשל. לדבריו, קרוב לוודאי שהמכתב לא יכיל את ההבטחות שמבקשים הירדנים. העניין יוכרע במו"מ שיתנהל בשבועות הקרובים.

בינתיים ממשיך הממשל לתת פומבי לביטויי תמיכה רשמיים ביזמת ההתנתקות של שרון, למרות אכזבתו מתוצאות משאל מתפקדי הליכוד. דובר משרד החוץ, ריצ'ארד באוצ'ר, אמר אתמול: "אנו מוסיפים לראות בהצעה לסגת מעזה הזדמנות או הצעה שתוביל להזדמנות... ראש הממשלה שרון הוא שצריך להחליט כיצד להתקדם בתוך מפלגתו ובתוך ממשלתו".

באוצ'ר אמר, שתוצאות המשאל הן "מכשלה" לשרון. לדבריו, "לפנינו יש עתה מצב פוליטי שעמו צריכים להתמודד המנהיגים בישראל.... אך אנו מציינים שרב האוכלוסייה בישראל תומך בתכנית הנסיגה מעזה".

"לא נראה לי שנרתמנו ליזמה אחת בלבד", אמר באוצ'ר. "ללא ספק, הכרנו בכך שהרבה דברים לא זזים וראינו שיזמת שרון עשויה לשמש הזדמנות, אך זו בהחלט אינה ההזדמנות היחידה".

שר החוץ האמריקני, קולין פאואל, צפוי להיפגש היום במרכז או"ם עם ה"קוורטט" --- נציגים של האיחוד האירופי, או"ם ורוסיה --- לדיון על מצב הסכסוך בין ישראל לפלשתינים. פקידים אמריקניים אמרו, כי אינם צופים דחיפה חדשה למימוש מפת הדרכים.

ג'ון קרי, המועמד דה-פקטו של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אמר אתמול, בכנס של הליגה נגד השמצה שליד בני ברית, כי הוא מתחייב שכנשיא לא ילחץ לעולם על ישראל לחתום על הסכם שלום שיהיה מנוגד לאינטרסים שלה.

"כנשיא, אני מבטיח לעם בישראל זאת: לעולם לא אכפה על ישראל לעשות ויתורים שיפגעו בביטחונה", אמר קרי. " ביטחונה של ישראל הוא הנשוא החשוב ביותר...מעולם אף לא נצפה מישראל לקיים מו"מ ללא שותף (פלשתיני) אמין".

על תוצאת משאל מתפקדי הליכוד אמר קרי: "ברור, שההצבעה אתמול מעוררת שאלות לגבי כיוון הדברים. ישראל רצתה לצאת מעזה זה מכבר... יהיה אשר יהיה עתידה של תכנית (שרון), אם אבחר כנשיא אני יכול לערוב לכם שאפעל ללא הפוגה (למען השלום) ולעולם לא אתנתק כפי שממשל זה נהג במשך זמן רב".

את רוב נאומו הקדיש קרי לרשמים אישים מביקורו הראשון בישראל, לרבות במצדה, בכינרת וברמת הגולן. הוא סיפר כי ניתן לו לטוס במטוס אימונים קטן, דבר שאפשר לו להתרשם מקוטנה של ישראל. מגמת הדברים היתה לשכנע את ציבור המצביעים היהודיים, שנשיאות של קרי תהיה טובה ליהודים לא פחות, אולי יותר, מאשר הממשל הנוכחי.