רק בישראל: קשישים בני 110-179 הצליחו להגיע לקלפי ולהצביע לכנסת

"הנתונים האמורים מעלים ספקות בדבר אמינות הרישום של הקשישים המופלגים בפנקס הבוחרים"

אחד הדברים המבדילים בין אליעזר גולדברג לבין קודמתו, מרים בן-פורת, הוא הלשון המתונה ולעיתים היבשה של המבקר הנוכחי. דוגמא בולטת במיוחד לכך מצויה בפרק העוסק במהימנות נתונים בפנקס הבוחרים לכנסת ה-16.

"גלובס" גילה ערב הבחירות לרשויות המקומיות אשתקד, כי בפנקס הבוחרים רשומים קשישים מופלגים שוודאי אינם בין החיים, ובכך נפתח פתח לזיופים. בא גולדברג ואומר: אותה תופעה בדיוק קיימת גם בפנקס הבוחרים לכנסת. נמצאו בו 2,829 בני 110 ומעלה, מתוכם 938 בני 179-120.

מה יש למבקר לומר על כך? "הנתונים האמורים מעלים ספקות בדבר אמינות הרישום של הקשישים המופלגים בפנקס הבוחרים". הבנתם? ספקות. אולי בכל זאת יש כאן אנשים בני 150, החיים בצינעה כה מופלגת עד שאיש לא יודע על קיומם.

משרד המבקר בדק את רשימות הבוחרים ב-94 קלפיות בהן נכללו 404 קשישים מופלגים. התברר, כי שבעה מהם, בני 134-110, "הצביעו" בבחירות לכנסת בשנה שעברה. ושוב: יש "חשש סביר" - לא יותר מכך - "כי הם אינם בחיים ולא הם שהצביעו בבחירות".

בעיה אחרת נובעת מכך ש-154 בעלי זכות בחירה שלכאורה הצביעו בבחירות לכנסת ה-16, למעשה כלל לא היו בארץ - לפחות לפי נתוני משטרת הגבולות. בדיקה נוספת ומפורטת יותר העלתה, כי 52 מתוכם למעשה שבו ארצה לפני הבחירות, כך שקיים "ספק בדבר מהימנות הרישומים של ביקורת הגבולות".

ומה בנוגע ל-102 הנותרים? "אם אמנם שהו בחו"ל במועד הבחירות, נעשה לכאורה שימוש שלא כדין בזכות ההצבעה שלהם; ואולם ייתכן שגם רישומי ביקורת הגבולות הנוגעים לבוחרים אלה אינם שלמים ואינם מהימנים".

גם סיכום הממצאים נעשה בלשון מופלגת בזהירותה: "אי רישומן של כל הפטירות במרשם האוכלוסין וליקויים ברישום יציאות מן הארץ וכניסות אליה עלולים, בין היתר, לפתוח פתח להצבעה בבחירות שלא כדין בשמם של מי שנפטרו או שוהים בחו"ל".

ואנחנו נוסיף: די בקריאת עיתונים כדי לדעת, שחששו של המבקר כבר התממש יותר מאשר פעם אחת. המשטרה כבר תפסה מי שניסו להצביע בשמותיהם של נפטרים, בעיקר במגזר החרדי.