שר התחבורה אביגדור ליברמן אישר אתמול (ד') בכנסת את הפרסום של משה ליכטמן ב"גלובס" מינואר השנה, לפיו שילמה מע"צ 900 מיליון שקל כתשלומים חריגים לקבלנים ב-10 השנים האחרונות. ליברמן רק הסתייג מההגדרה "תשלומים חריגים" ואמר כי כל התשלומים ששולמו הם במסגרת הפרויקטים שבוצעו ובמסגרת החוזים שנחתמו.
השר השיב על שאילתה של ח"כ אורית נוקד (עבודה) שהוגשה בעקבות הפרסום. עם זאת הוא הדגיש בתשובתו כי "מנכ'ל מע'צ פועל למיגור התופעה הזאת תוך נקיטה במספר שינויים מהותיים אשר תלויים בשדרוג החוזים, שינוי הנהלים, הנהגת השיטה של בקרה ואבטחת איכות, ובקרה קשוחה בתחומי התכנון, הביצוע והתקציב".
בתשובה לשאלת נוקד מדוע התאפשרו החריגות ומי אחראי להן, השיב ליברמן כי תנאי החוזה הממשלתי (מדף 32) מאפשרים להגדיל את החוזה עד 150%, דבר המהווה הגדלת כמויות של 50% מעבר לכמויות שבחוזה המקורי. לדבריו, הגדלת הכמויות בפרויקטים השונים נבעה ממספר סיבות כמו: שינויי תכנון שהתחייבו מהמציאות בשטח, צרכים ונושאים שונים שלא נצפו מראש, דרישות הצוות המלווה את הפרויקטים, מטרדים, גילוי עתיקות, וניהול מתמשך כתוצאה מחוסר תקציב.
לשאלה מדוע נוצרו פערי תשלומים גבוהים עבור פרויקט מחלף אשדוד וכביש עוקף באר-שבע מזרח, ענה השר כי במחלף אשדוד התווספו עבודות בלתי צפויות שלא נכללו במסגרת החוזה כתוצאה מאילוצי שטח והפקעת שטחים ממושבים סמוכים, וכן כתוצאה מדרישות הצוות המלווה את התכנית. במסגרת סלילת עוקף באר-שבע מזרח בוצעה חציבה גם בקטע הצפוני כדי לקדם את הפרויקט ולהכין אותו למכרז המשך.
לשאלה מדוע קבלה חברת "ביבי כבישים" עדיפות במכרזי מע"צ, השיב ליברמן כי ועדת המכרזים פעלה על פי כל הכללים והדינים, ו"ביבי כבישים" לא הועדפה אלא נבחרה בהגינות על פי החוק בהיות הצעותיה הזולות ביותר.
לשאלה בדבר נכונות הנתונים הנומינליים על מכרזי מע"צ שהוצגו בגלובס, טען ליברמן כי על פי בדיקה באגף החשבות של מע"צ הנתונים אינם מדויקים ומוצגים באופן מטעה. לדבריו, שיעור החריגה הממוצע מאומדני מע"צ הוא 6% בלבד בעוד ששיעור החריגה אשר הוצג בכתבה הוא מהצעת הקבלן הזוכה, ולכן המסקנות בדבר פערי חריגה גבוהים אינן נכונות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.