ליובל רן יש חוב פתוח גם באדוונטק

בנק הפועלים מנהל הליך הוצאה לפועל נגד החברה על סך 2 מיליון שקל בגין צ'ק לפקודת קווי אשראי שנפרע בניגוד להתחייבויותיה

הצצה אקראית בדו"חות חברת ההשקעות הקטנה אדוונטק מגלה פן בלתי מוכר עד כה של האדמה החרוכה שהותיר אחריו מלך חברות הבועה לשעבר, יובל רן, שנמלט מהארץ מפחד נושיו והגולה מזה מספר שנים ביוסטון, טקסס.

נגד אדוונטק, הנשלטת כיום ע"י איש התוכנה זאב ינאי, נפתח באוגוסט 98' הליך של הוצאה לפועל, בגין צ'ק בסך מיליון שקל. ערכה המעודכן של התביעה עמד בסוף השנה החולפת על 2.04 מיליון שקל - כשליש מההון העצמי של החברה.

מדובר בצ'ק של בנק המזרחי שנמשך ע"י אדוונטק בשנת 95' לפקודת קווי אשראי לישראל (מרכז), חברת הדגל של קבוצת יובל רן שפעלה בתחום המפוקפק של מתן הלוואות בשוק האפור. היו אלה ימי הזוהר של רן ובאדוונטק (שנקראה אז גלקום ונשלטה ע"י משפחת אדיר) שמחו לשתף עמו פעולה כדי להפיק רווח קל.

הצ'ק האמור ניתן לקווי אשראי יחד עם צ'ק נוסף, כבטוחה לקבלת ערבות בנקאית מקווי אשראי בקשר לבניין בקיסריה. ערבות זו לא ניתנה בסופו של דבר ולכן הצ'קים בוטלו על ידי אדוונטק. למרות אישורים מצד קווי אשראי שניתנו לחברה בכתב, בפועל רק צ'ק אחד הוחזר לחברה. אדוונטק מציינת, כי הצ'ק האחר, נשוא תביעת הפועלים , הועבר לקווי אשראי כשהוא חתום בצידו השמאלי התחתון בשתי חתימות בתוספת לחותמת החברה.

לבקשת קווי אשראי וכאקט ראשוני לצורך סחירות הצ'ק, נמחקו ממנו המילים "למוטב בלבד" והוספה המילה "לפקודת", אך זאת בחותמת החברה ובתוספת חתימה אחת בלבד (להבדיל משתי חתימות המחייבות את החברה).

החתימה השנייה של חשבת החברה, שהייתה אמורה להפוך את הצ'ק לסחיר, לא הוספה וסוכם עם קווי אשראי כי היא תתווסף לכשתינתן על ידיה הערבות הבנקאית, שכאמור מעולם לא סופקה.

אדוונטק מציינת, כי הודיעה לקווי אשראי על ביטול הצ'ק ודרשה ממנה להשיבו. בתגובה התחייבה קווי אשראי להשיב את הצ'ק, דבר שלא נעשה בפועל ובדיעבד התברר, כי בניגוד למוסכם הועבר הצ'ק לבנק הפועלים.

כנגד החברה נפתח תיק הוצאה לפועל וניתנה לה רשות להתגונן. בשלב זה, בעקבות הודעת החברה, לפיה אין היא טוענת לחריגת יוסף אדיר מהרשאה ובעקבות התגובה שניתנה מטעם בנק הפועלים, לא צורף שמו של אדיר, בעל השליטה לשעבר של החברה, לתביעה.

הצדדים הגישו תצהירי עדות והתיק נקבע לדיון הוכחות במהלך החודש שעבר. לדעת אדוונטק ויועציה המשפטיים, לא ניתן בשלב זה של התביעה להעריך את סיכוייה ואת הסכום שבו תחויב, אם בכלל, ולפיכך לא רשמה בספריה הפרשה כלשהי בגין תביעה זו.

אתמול חייב ביהמ"ש המחוזי בת"א את יובל רן בתשלום של יותר מ-60 מיליון שקל, לאחר שנעתר לבקשת מפרקי קווי אשראי למתן פסק דין בהעדר הגנה. המפרקים טענו, כי לפי החלטת ביהמ"ש הומצא כדין כתב התביעה לרן במקום מושבו בארה"ב, בספטמבר 2003. לטענתם, עברו יותר משישה חודשים מיום המצאת כתב התביעה, ורן לא הגיש כתב הגנה.

בתביעה טענו המפרקים, כי רן היה במשך שנים רבות המנהל העיקרי ובעל מניות בקווי אשראי, והיווה למעשה את הדמות המרכזית בחברה שהתמוטטה. לדברי המפרקים, הם הצליחו לאחרונה לגלות את כתובתו של רן, וכמו כן את הכתובת שממנה הוא מנהל עסקים מסועפים ממקום מושבו ביוסטון.

בתוך כך, אישר ביהמ"ש למפרקי קווי אשראי לצרף את בנק דיסקונט כנתבע נוסף בתביעה שהגישו נגד מנהלי החברה, מקורבים וצדדים שלישיים, ששיתפו פעולה בריקון קופתה של החברה. בבקשה לצרף את הבנק טענו המפרקים, כי מהמסמכים המצויים בידיהם עולה תמונה קשה מאוד ביחס להתנהגות בנק דיסקונט בפרשת הברחת נכסי קווי אשראי לידי קבוצת קובי מימון.

אדוונטק, העוסקת כיום בהשקעות בתחום התוכנה, דיווחה השבוע כי התקשרה במכתב כוונות בנוגע להשקעה בחברת מגן הנדסת תוכנה, לפיו תרכוש 73% ממניות חברה זו תמורת 1.35 מיליון שקל במזומן וכן הקצאה של 4.5% ממניותיה. בנוסף, תהא אדוונטק ערבה לחובותיה של מגן לבנקים, בסך של 350 אלף שקל נכון לסוף 2003.

גיבושו של מכתב הכוונות לכדי עסקה מותנה בהשלמת בדיקת נאותות של מגן לשביעות רצונה המלא של אדוונטק, קבלת אישורי הדירקטוריון וחתימת הסכם מחייב בין הצדדים.

מגן, הוסמכה באופן בלעדי ע"י מייקרוסופט להפעלת המרכז הטכנולוגי שלה (MPC), שעוסק בהעברת טכנולוגיית מייקרוסופט.נט בשלביה השונים לארגונים, בתי תוכנה, יחידות מחשב וקבוצות פיתוח. הכנסות מגן אשתקד הסתכמו בכ-7.6 מיליון שקל.