הערכות: מנכ"ל כי"ל לחץ להחזיר את הביקורת בקונצרן לרו"ח קסלמן

כי"ל: רק קסלמן יכול לענות על צרכים מסוימים לקראת ההנפקה בארה"ב * רו"ח בכירים: לא סביר

קונצרן כי"ל טוען, כי החליט להחליף את משרד רו"ח סומך-חייקין במשרד רו"ח קסלמן, משום שהתברר לו שרק משרד קסלמן יכול לענות על צרכים מסוימים שלו לקראת ההנפקה בארה"ב. גורמים בכירים בענף ראיית החשבון הביעו ספקנות לנוכח הסבר זה.

היקף שכר הטירחה הרגיל בביקורת בתיק כי"ל מוערך ב-150-100 אלף דולר לשנה בלבד, לנוכח העובדה שמדובר בחברת אחזקות. ואולם, שכר הטירחה בהנפקת החברה בוול סטריט עשוי להגיע ל-500 אלף דולר, סכום שישולם כמעט במלואו לרו"ח הישראלי של החברה.

משרד קסלמן היה רואה החשבון של כי"ל במשך שנים רבות, בהיותה חברה ממשלתית, ורק בשנה שעברה עברה הביקורת למשרד סומך. ככל הידוע, מנכ"ל כי"ל, עקיבא מוזס, הוא שהיה מעוניין בהחזרת התיק לידי קסלמן.

גורם נוסף היה ככל הנראה העובדה, שמשרד קסלמן חתום ממילא על דו"חות כי"ל לשנתיים מתוך שלוש השנים שיש לצרף לתשקיף לפי התקנות בארה"ב. קסלמן הוא גם רואה החשבון של חברת-הבת העיקרית בקונצרן כי"ל - מפעלי ים המלח.

גד סומך נחשב כמקורב מאוד ליו"ר החברה לישראל, עידן עופר, והמשרד הוא רואה החשבון של החברה לישראל. סומך היה הרו"ח של הקבוצה גם כאשר היתה בשליטת משפחת אייזנברג.

קסלמן הוא רואה החשבון של צים מזה שנים רבות. ההערכה היא, שמעמדו בחברה איתן גם לאחר שהחברה לישראל רכשה לאחרונה את מניות המדינה בה.

בהודעת כי"ל נאמר, שההחלפה נובעת מכך שמשרד סומך מבקר רק חלקית את חברות-הבנות בכי"ל. בסוף 2003 בוקרו חברות אחרות בידי משרדים אחרים (כנראה בידי קסלמן), כך שסומך טיפל במישרין בחברות שנכסיהן היוו רק 45.8% מנכסי כי"ל והכנסותיהן - 44.4% מהכנסות הקונצרן. על רואה החשבון החותם על תשקיף חברה המונפקת בארה"ב, לבקר לפחות 50% מכלל נכסיה.

ואולם, אומרים גורמים בענף ראיית החשבון, ניתן היה לכאורה לפתור בעיה זו על-ידי העברת חברת-בת אחת לסומך, במקום לבצע את ההחלפה בצמרת הקונצרן. כמו כן, יכול היה סומך להצהיר שהוא מקבל על עצמו את האחריות לדו"ח של חברת-בת כזו.

דובר כי"ל מסר בתגובה, כי מבדיקת הקונצרן וחתמיו עלה, שמשרד קסלמן עונה טוב יותר על צרכים מסוימים לקראת ההנפקה, בעיקר בנוגע לתקינה חשבונאות מסוימת. בתשובה לשאלה, האם יש דברים שקסלמן יכול לבצע ושאינם ניתנים לביצוע בידי סומך, אמר הדובר: "ייתכן שכן".

רואי חשבון בכירים אמרו היום (א'), כי לדעתם אין ממש בטיעון זה. הם ציינו, כי סומך הוא רואה החשבון של כור שמניותיה נסחרות בבורסה בארה"ב, ומעולם לא הועלתה טענה כלשהי לפיה המשרד אינו יכול להעניק שירות זה או אחר. "אין שירות שארבעת המשרדים הגדולים אינם יכולים לספק", אמר מנהלו של אחד המשרדים.

כי"ל מסרה במקביל, כי היא עומדת למנות את סומך כרו"ח משותף לצידו של קסלמן במפעלי ים המלח וברותם אמפרט נגב. עוד הודגש, כי המשרד ממשיך לשמש כרואה החשבון של החברה לישראל.

מנהלי משרדי קסלמן וסומך, אבי ברגר וערן שלו, סירבו להגיב.