שייפתח עלי שייפתח

זו השאלה המנסרת כיום בחללו של פרויקט נתב"ג 2000, שמאיים להפוך לפרויקט המתעכב ביותר בתולדות המדינה

ייפתח ביוני 2004 או לא ייפתח? זו השאלה המנסרת כיום בחללו של פרויקט נתב"ג 2000, שמאיים להפוך לפרויקט המתעכב ביותר בתולדות המדינה. מיליארד דולר השקענו עד כה בתענוג הזה, וכולנו קצרי רוח לראות מה נעשה בכספנו הדל.

אחרי הבטחות חוזרות ונשנות, לפיהן באמצע יוני 2004 ניתן יהיה לנחות סוף סוף בשדה תעופה שיהיה דומה במשהו לשדה תעופה מערבי, הוזז תעריך היעד לנובמבר 2004. התירוץ להזזה הוא שבעצם בכלל לא כדאי להפעיל שדה תעופה חדש באמצע הקלחת הרותחת של טיסות הקיץ, וכדאי לחכות לימים שקטים וקרירים יותר.

ברשות שדות התעופה מסבירים, ששדה התעופה אמנם ייפתח ב-15 ביוני כמובטח, אך רק באופן חלקי ורק למספר טיסות קטן ביום, והכל בעצם כחלק מהניסיון הנלמד של שדות התעופה האחרים בעולם שפתחו את השדה בבת אחת, ונאלצו להתמודד עם שורה ארוכה של תקלות בלתי צפויות של חברות תעופה ושל נוסעים.

אצלנו, כך הוחלט, יתמודדו עם התקלות אחת לאחת ובשלווה. גם במשרד התחבורה אומרים שרשות שדות התעופה רוצה בסך הכל לבדוק האם המערכות עובדות בהדרגה ובלי לחץ, ובלי לאלץ את הנוסעים לשלם את שכר הלימוד. סיבה נוספת, כך הם מסבירים, היא בקשתם המפורשת של זכייני החנויות לפתוח עסקיהם רק אחרי החגים - ושוב איזה מזל שיש חגים.

התוצאה היא שאולי אנשי הרשות יעשו הרצה נינוחה עד לפתיחה המלאה בין יולי 2004 לנובמבר 2004. לנוסעים, לעומת זאת, צפויים כמה חודשים של בלבול לא קטן בשאלה האם טסים דרך הישן או דרך החדש. בינתיים בשדה התעופה בודקים את המערכות אחת לאחת, מסמנים וי ונושמים לרווחה. כך למשל ניסוי התאורה הגדול שהתבצע לאחרונה הסתיים בהצלחה.

במקביל נמצא גם זוכה להפעלת החניונים ובהם 13 אלף מקומות חנייה. בינתיים, די במפתיע, התברר שצפויה בעיה בחניות לטווח ארוך, שחלקן בנוי כיום על התוואי שבו מתוכנן הכביש לשדה התעופה. פתיחת הכביש תחייב לבטל חלק ממקומות החניה. תחליף למקומות אלה טרם נמצא. נתון זה צריך לעורר דאגה אצל מי שהתרגלו להשאיר את מכוניתם בשדה.

ניסוי שנערך לאחרונה כדי לבדוק את השרוולים דרכם ייכנסו הנוסעים למטוסים, אלה שיהפכו את האוטובוסים המסיעים את הנוסעים לשדה מהטרמינל למטוס וחזרה להיסטוריה, לא עבר לחלוטין והוא יחייב הכנסת שיפורים. ויש גם בשורה טובה. הרכבת תצליח להגיע לטרמינל ממש כמו במדינות המתקדמות בעולם. ממש שבעת פלאי תבל.

אך לא רק זאת: עד לפתיחת הטרמינל קיים גם סיכוי שייושבו כל הסכסוכים בין הזכיינים השונים של החנויות והמסעדות לבין הרשות. בית המשפט דחה את בקשת עלית למנוע מרשת ארקפה להפעיל שתי פינות מתוקות. סקאל זכתה במכרז לחנות השעונים וכך גם שטרן תכשיטים. כל זה מבטיח שלפחות חוויית הקניות לא תחסר.

שאלה אחת שטרם נמצא לה מענה, היא מה יעלה בגורלן של אלפי התביעות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, שהגישו אזרחים שחשים עצמם נפגעים מתוכנית נתב"ג. שאלת הפיצוי מונחת לפתחה של ועדת ערר של מחוז מרכז. אם תחליט הוועדה לפצות את הניזוקים, פיצוי זה יירשם גם הוא על תג המחיר הגבוה ממילא של הטרמינל.