הממשלה תפרסם מיכרז להפעלת קו רכבת בין ת"א לכפ"ס עם אפשרות לסיוע ממשלתי

נסוגה מהחלטה קודמת להימנע מתמיכה * ההשקעה: 800 מיליון שקל ועוד 400 מיליון לציוד

הממשלה קיבלה היום (א') את הצעת ההחלטה של שר התשתיות, אריאל שרון, שלפיה יפורסם מיכרז ליזמים פרטיים, להקמת ולהפעלת קו הרכבת תלאביב-פתח-תקוה-ראש העין-כפר-סבא על ידי יזמים פרטיים. ההשקעה בפרוייקט מסתכמת בכ-800 מיליון שקל. מדובר בקו הרכבת היקר ביותר, שיבוצע בארץ בשנים הבאות.

הממשלה החליטה, עם זאת, שלא לשלול אפשרות שהפרוייקט יקבל בעתיד תמיכה ממשלתית כלשהי או רשת ביטחון ממשלתית. ככל הנראה, מדובר בערבות מדינה או בסיבסוד ישיר עבור היזמים. הממשלה קבעה, כי תמיכה כזו תינתן רק אם תהיה כדאיות כלכלית לפרוייקט.

לעומת זאת, הממשלה לא דנה בהצעת החלטה אחרת של שרון, שלפיה הממשלה מסמיכה את חברת כביש חוצה ישראל לתכנן ולהכין את המיכרזים של קו תלאביב-כפר-סבא. זאת, משום שרשות החברות לא הספיקה להעביר את התייחסותה לכך.

ההחלטה שהתקבלה משנה במקצת החלטה קודמת, שקיבלה הממשלה בחודש אוגוסט 97'. בזמנה קבעה הממשלה בפסקנות, כי המיכרז ליזמים פרטיים ייעשה בכל מקרה ללא תמיכה ממשלתית, אלא היזמים יקבלו בתמורה קרקעות מדינה לשימושים נדל"ניים.

נודע, כי במשרד התשתיות הגיעו להסכמות בנושא עם משרדי האוצר והתחבורה. במשרד אומרים, כי יש חשיבות רבה לשיתוף פעולה זה, כדי להאיץ את הפרוייקט, החשוב כל-כך לשיפור מצב התחבורה במטרופולין תל-אביב.

יצויין, כי זו הפעם הראשונה שהממשלה מייעדת קו רכבת עבור יזמים פרטיים. קווי רכבת בדרך כלל אינם נחשבים לרווחיים, ועל כן חשובה תמיכה ממשלתית מסויימת. בנוסף להשקעה בסך 800 מיליון שקל בהקמת הקו עצמו, יש להוסיף גם 400 מיליון שקל לצורך רכישת ציוד.

בכוונת משרד התשתיות לפרסם מיכרז ראשוני לגבי הפרוייקט, עד לסוף חודש אפריל השנה. לדברי משרד התשתיות, הצלחת המיכרז של קו זה תשמש מודל לפרוייקטים נוספים במתכונת זו.

משרד התשתיות ביקש להסמיך את חברת כביש חוצה ישראל להכין ולנהל את המי כרז, לנוכח ניסיונה בניהול מיכרז להקמת פרוייקט תחבורתי, באמצעות המיגזר הפרטי (כביש מס' 6)