התחרות בחשמל החלה: הקיבוצים דליה ומשמר-העמק מקבלים חשמל מיצרן פרטי

זו למעשה הפעם הראשונה שיצרן פרטי של חשמל מוכר בפועל חשמל לצרכנים סופיים, תוך שימוש בתשתית ההולכה הקיימת של חברת החשמל

חברת ב.נ.ל, שבבעלותה מתקן ייצור חשמל מסוג דיזל גנרטור בהספק של 3.5 מגוואט, הממוקם בקיבוץ דליה, החלה לספק חשמל לקיבוץ דליה ולקיבוץ משמר-העמק.

אספקת החשמל נעשתה בהתאם למנגנון ההסדרה לתעריפי תשתית, שפירסמה הרשות לשירותים ציבוריים חשמל לפני חודשיים, שמאפשר קשירת עיסקאות בין יצרני חשמל פרטיים קטנים, לבין צרכנים פרטיים, תוך שימוש בתשתית ההולכה והחלוקה של חברת החשמל.

זו למעשה הפעם הראשונה שיצרן פרטי של חשמל מוכר בפועל חשמל לצרכנים סופיים, תוך שימוש בתשתית ההולכה הקיימת של חברת החשמל.

ברשות מעריכים, בהסתמך על פניות של יצרנים נוספים לרשות, כי מדובר בסנונית ראשונה, שבעקבותיה יחלו לפעול חברות נוספות. ברשות מעריכים, כי כניסת יצרנים פרטיים תביא להפחתת מחירי החשמל לצרכנים הקשורים בעיסקאות פרטיות.

בהתייחס לטווח הארוך, מציינים ברשות, כי הקמת רשת הולכת הגז הטבעי וקביעת מנגנון ההסדרה על-ידי הרשות, תוביל לכניסה של יצרני חשמל פרטיים נוספים, בכללם יצרנים גדולים בעלי מתקני ייצור של עשרות ומאות מגוואט. לדברי הרשות, עם השימוש בגז הטבעי בייצור הפרטי, מגמת הפחתת המחירים לצרכנים פרטיים - תימשך.

אמות המידה שקבעה הרשות הגדירה במפורט את מערכת היחסים בין ספק השירות החיוני (חברת החשמל) לבין היצרן הפרטי, המבקש למכור לגורם אחר, וכן בהתייחס לזכויותיו של הצרכן הפרטי מול חברת החשמל.

כתיבת אמות המידה נעשתה בראייה של קידום הייצור הפרטי, בהתאם למדיניות הממשלה, והתבטאה בגישה מקלה ובהטלת מגבלות מינימליות הכרחיות על היצרנים הפרטיים מחד, והבטחת זכויות הצרכנים, מאידך.

בין היתר, נקבע במסגרת אמות המידה: ספק השירות החיוני יחל במתן שירותי תשתית לא יאוחר מחודש ימים ממועד קבלת פניית היצרן הפרטי; אין בעובדה שצרכן רוכש חשמל מיצרן פרטי, בכדי לבטל את חובת חברת החשמל כלפיו; ספק השירות מחויב אף לספק לצרכן הפרטי כל כמות חשמל בכל עת, על-פי דרישתו, בתעריפים הזהים ליתר הצרכנים הרלוונטים.