מינהל מקרקעי ישראל מתחיל להפנים סוף סוף מה התפקיד האמיתי שלו

מינהל מקרקעי ישראל אולי מתחיל להפנים סוף סוף שתפקידו הוא לא רק לשמר את הביורוקרטיה, אלא בעיקר לשמור על קרקעות המדינה

דו"ח חמור במיוחד של מבקר המדינה ואין סוף הצהרות מפורשות של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אליקים רובינשטיין, והיועץ הנוכחי, מני מזוז, עושים סוף סוף את שלהם. מינהל מקרקעי ישראל אולי מתחיל להפנים סוף סוף שתפקידו הוא לא רק לשמר את הבירוקרטיה, אלא בעיקר לשמור על קרקעות המדינה, ולדאוג לכך שהחוכרים יעשו בה שימוש על-פי מה שכתוב בהסכם החכירה, ולא - הוא יפעל נגדם כחוק.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני שלוש שנים היה חד-משמעי: מינהל מרקעי ישראל מתרשל בתפקידו בכל הקשור לתפקידו זה. התוצאה היא לא רק פלישה בלתי נתפסת בהיקפה לקרקעות המדינה, אלא בעיקר פריחתם של השימושים החורגים והבלתי-חוקיים בקרקעות החקלאיות במושבים ובקיבוצים, שהפכו חלק מהם לאיזורי תעשייה שוקקים שבהם מתגוררות כדרך אגב כמה משפחות.

הדוגמאות הבולטות הן נווה ימין, כפר אז"ר, רשפון, שפיים ועוד רבים אחרים ששמים את החוק ללעג. מזוז היה זה שלפני מספר חודשים הוציא הנחיה ברורה לוועדות המחוזיות, שלא לאשר עבירות בנייה בדיעבד ולמצות את החוק עם העבריינים.

אין ספק שהדוגמא של יריד ויתקין היא אחת הקיצוניות ביותר. על אדמות המושב התפתח עם השנים שוק איכרים גדול ותוסס, המושך אליו אלפי קונים בעיקר בסופי שבוע. שוק הוא אולי דבר ססגוני ונחמד, אך בשום פנים ואופן אין לאפשר את קיומו כשהוא מתבצע תוך צפצוף על החוק, בהסכמת המושב ובהתעלמות המועצה האיזורית והוועדה המקומית.

תופעת השימושים האסורים והחורגים זוכה גם לביקורת מצד גורמי תיכנון. אלה אומרים, שפריחתם של מרכזי הקניות, הפאואר-סנטרים והשווקים בצמתים ובעיקר על הקרקע החקלאית, פוגעת קשות בערים ובהכנסותיהן, מגבירה את נסיעות כלי הרכב, תורמת לזיהום האוויר ובסופו של דבר פוגעת בסדר הציבורי הטוב.

השבוע החלה את עבודתה ועדת גדיש שהתבקשה לחולל רפורמה במינהל. בין מטלות הוועדה: למצוא דרכים לשיפור שיטות השמירה של המינהל על קרקעות המדינה. יש לקוות שוועדה זו אכן תבהיר מה רבה חשיבותו של תפקיד זה.