ביהמ"ש: לשקול לחקור פרשה שבה שהו עובדים זרים במשמורת במשך חודש וחצי

מודריק: השניים שהו במשמורת ללא עוול בכפם, כשהאחריות לשהותם הלא-חוקית רובצת לפתחם של המעסיקים

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע, כי על הפרקליטות לשקול אם יש מקום לפתוח בחקירת פרשייה, שבה נאלצו שני עובדים זרים מרומניה לשהות יותר מחודש וחצי במשמורת - על לא עוול בכפם.

האזרחים הרומנים שהו בישראל למטרת עבודה בתחום התעשייה, והוצא נגדם צו הרחקה מהארץ. הם ביקשו מבית המשפט לשחררם לימים אחדים מן המשמורת בה הם נתונים, כדי להסדיר עניינים שונים, בהם סידורי טיסה וגביית כספים.

השופט ד"ר עודד מודריק ציין, כי העותרים מאשרים ששהותם בישראל אינה כדין וכי אין פגם בצו להרחיקם מן הארץ. בנסיבות רגילות, לדבריו, הוא היה דוחה בקשה כזו, מאחר שהסמכות להרחיק אדם מישראל כורכת עימה סמכות להחזיק את המורחק במשמורת עד להרחקתו. זאת, בהתאם לחוק הכניסה לישראל.

אולם לדברי מודריק, אין המדובר במקרה רגיל, אלא במקרה בו האחריות לשהותם הבלתי חוקית של העותרים בישראל רובצת לפתחם של מעסיקיהם (חברות רמים הנדסה וטכנו-מן), אשר המשיכו להעסיקם גם לאחר שתוקף היתרי ההעסקה פג.

לדברי מודריק, העותרים מן הסתם לא ידעו עובדה זו. אומנם שהותם בארץ לא היתה חוקית אובייקטיבית, אך מזווית הידיעה הסובייקטיבית שלהם, לא היה בה פגם.

לדברי מודריק, העותרים נאלצו לשהות יותר מחודש וחצי במשמורת על לא עוול בכפם. פגיעה כזו בחירותו של אדם, למרות שיש לה עיגון חוקי-פורמאלי, אינה קלת ערך ומהווה פגיעה בזכות יסוד של כל אדם לחירות.

לדעת מודריק, חלה על המעסיק האחריות לפגיעה בחירותם של העותרים. לדבריו, ישראל לא תוכל לשרש את התופעה של העסקת עובדים זרים ללא היתר, כל עוד היא לא תשקיע מאמץ ומשאבים כדי לחקור ולבדוק טענות מהסוג שהעלו העותרים, וכל עוד היא לא תגרום לכך שהמעסיקים יתנו את הדין על העסקה ללא היתר, על הפגיעה בכבוד האדם שנגרמה לעובדים ועל ההוצאות הרבות שנגרמו למדינה ולעובדים גם יחד.

אשר על כן קבע מודריק, כי על הפרקליטות לשקול אם יש מקום לפתוח בחקירת נסיבות העניין הקונקרטי.

מודריק החליט, כי העותרים ישוחררו למשך 14 יום בתנאים הבאים: העותרים יצביעו על כתובת המגורים בה ישהו בתקופת השחרור, יתייצבו כל 3 ימים בתחנת המשטרה, ירכשו כרטיסי טיסה לרומניה והסכום של 4,000 שקל שהפקיד כל אחד מהם ישמש כערובה להבטחת יציאתם את הארץ, לכל המאוחר בתום תקופת השחרור.

מודריק ציין, כי אם לא יעלה בידי העותרים לקיים את התנאים הללו בתוך שבעה ימים, תקום סמכות הרשויות להרחיקם מישראל לאלתר. (עת"מ 1821/04)