יונה וברזילי העניקו לנסימי אופציה לרכישת השליטה בפיננסיטק תמורת 10 מיליון דולר

פיננסיטק מחזיקה במחצית עיסקי תחנות הדלק של יונה וברזילי בארה"ב; אם תמומש האופציה תרשום מרלז של השניים רווח הון של כ-7 מיליון דולר

חברת ההשקעות מרלז (מישור החוף ) פועלת למימוש מחצית מאחזקותיה בחברת ג'י.פי.אם, שבאמצעותה נכנסה אשתקד לעיסקי תחנות דלק בארה"ב. החברה העניקה לאלברט נסימי (בעלי קיסריה מקרקעין ) אופציה למשך שנה, לרכוש מידיה את השליטה בחברה הבת פיננסיטק - 79% מההון - תמורת כ-10 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

מחיר האופציה משקף שווי של 12.6 מיליון דולר לפיננסיטק, הגבוה ביותר מ-400% לעומת מחיר השוק. מימוש האופציה יניב למרלז, שבשליטת אייל יונה ואמנון ברזילי, רווח הון המוערך בכ-7 מיליון דולר.

לשם הבטחת תשלום התמורה יעמיד אלברט נסימי (בעל השליטה בחברת הנדל"ן קיסריה מקרקעין ובעל עיסקי נדל"ן ומסחר נוספים בארץ ובחו"ל) ערבות בנקאית על סך 5 מיליון דולר תוך 10 ימים, שאם לא כן תפקע האופציה. במידה והאופציה לא תמומש, תושב הערבות לנסימי. מרלז מוסיפה כי הסכם האופציה כפוף למספר תנאים וביניהם קבלת אשראי ע"י נסימי לצורך ביצוע הרכישה.

פיננסיטק נרכשה ע"י מרלז באוקטובר 2001 מידי חברת הכשרת הישוב ביטוח וזמן קצר לאחר מכן נרכשה באמצעותה השליטה בחברה בורסאית אחרת - ד.י.ג תעשיות . במארס 2003 רכשו ד.י.ג וגמול (שעברה אף היא לקראת סוף השנה שעברה לשליטת מרלז) את פעילות רשת תחנות התדלוק פאס מארט מידי כונס נכסים שמונה לה ע"י ביהמ"ש בארה"ב במסגרת הליך של הסדר נושים.

ד.י.ג וגמול, בחלקים שווים, באמצעות ג'י.פי.אם, רכשו במסגרת העסקה 169 תחנות תדלוק וחנויות נוחות במזרח ארה"ב תמורת 34.7 מיליון דולר וכן מלאי דלקים ומוצרים נלווים בשווי של כ-8 מיליון דולר. השתיים מחזיקות כיום 47.5% ממניות ג'י.פי.אם כ"א.

רווח ההון שתרשום מרלז באם תושלם העיסקה, נדרש לה כחמצן לנשימה. בשלוש השנים האחרונות רשמה החברה הפסדים כבדים שהסתכמו בכ-60 מיליון שקל ומחקו מעל מחצית ההון העצמי. זה עמד בסוף מארס על 48 מיליון שקל ומימן מאזן מאוחד של 2.2 מיליארד שקל, רובו כתוצאה מאיחוד גמול בדוחות החברה.

ג'י.פי.אם פעלה אשתקד לקידום עסקיה בארה"ב תוך ביצוע התייעלות תפעולית במערך כוח האדם, הוזלת דמי השכירות של תחנות הדלק וסגירת תחנות לא ריווחיות. נכון למארס 2004 הפעילה החברה 137 תחנות דלק וסיפקה דלק ל-60 תחנות נוספות, המופעלות ע"י מפעילים חיצוניים.

ג'י.פי.אם סיימה את הרבעון הראשון עם מכירות של 83 מיליון דולר, רווח גולמי של 12.5 מיליון דולר, הפסד תפעולי של 1.3 מיליון דולר והפסד נקי של 957 אלף דולר שנבע בעיקר מעונתיות ומתנודתיות חריגה במחירי הדלק בעולם. בסוף מארס 2004 היה לחברה גרעון של 246 אלף דולר בהון, שמימן מאזן של 53 מיליון דולר.

בסוף הרבעון הראשון, חתמה חברה בת של ג'י.פי.אם, המפעילה את תחנות הדלק, על הסכם עם "ואלרו מרקטינג סופליי", ספק דלק מוביל בארה"ב, לפיו יינתן לה מענק בסך של 6.4 מיליון דולר לשם מיתוג, פירסום ושיפוץ התחנות.

תהליך מיתוג התחנות בשם ואלרו (VALERO) עתיד להימשך עד לסוף שנת 2004. ההסכם נחתם לתקופה של 10 שנים כאשר במידה ותופסק ההתקשרות ע"י החברה הבת של ג'י.פי.אם יהיה עליה להשיב לוולרו את הכספים שניתנו לה כמענק ואשר לא הופחתו על ידה.