שרון: חפירת תעלת פילדלפי - רק לאחר קבלת ההתייחסות של מצרים

יעלון: המכרז לחפירת תעלת פילדלפי - רק לשם בחינת העלויות הכספיות; עבודות החפירה לא אושרו

ראש הממשלה, אריאל שרון, והרמטכ"ל משה יעלון, ניסו היום (א') לצנן את ההתעניינות הבינלאומית והמקומית ב"תעלת פילדלפי", לאחר שמשרד הביטחון פירסם בסוף השבוע מכרז לחפירתה.

הרמטכ"ל אמר היום בישיבת הממשלה, כי "המכרז לכריית התעלה בציר פילדלפי איננו לשם ביצוע התוכנית, אלא רק לשם בחינת עלויות. ביצוע העבודות לכריית תעלה לא אושר על-ידי ועל ידי שר הביטחון, ובוודאי שלא אושר על-ידי גורם הנמצא מעלינו".

15-25 מ' עומק

שרון ציין, כי התעלה לא תיבנה עד שתתקבל התייחסות מצרים לעניין. שרון ביקש להבהיר, כי ישראל לא תתחיל בעבודות ללא קבלת התייחסותה של מצרים.

במכרז לחפירת התעלה, שפירסם ביום חמישי משרד הביטחון, דובר על תעלה שאורכה יהיה ארבעה ק"מ ועומקה בין 15 ל-25 מ'.

רוחב התעלה צפוי להיות כ-100 עד 120 מטרים. בכירים במערכת הביטחון אמרו כי התעלה תיכרה לאורך ציר "פילדלפי", לקראת הנסיגה מרצועת עזה, שצפויה להסתייים עד סוף 2005.

באופן כללי תאמו דברי קצינים בכירים בצה"ל לדברי הרמטכ"ל הבוקר: המכרז הוצא כדי לברר את העלויות ואת היתכנות הביצוע. בנוסף, אמרו קצינים בכירים, התעלה תיבנה רק לאחר תיאום עם המצרים. עם זאת, בניגוד לדברי הרמטכ"ל, אמרו בצה"ל, כי המכרז מעיד על רצינות הכוונות של מערכת הביטחון לגבי כריית התעלה וזאת כדי לעצב מציאות ביטחונית חדשה ברצועה שתקשה על הפלשתינאים להבריח נשק או לחצות את הגבול ממצרים לעזה על פני הקרקע או באמצעות מנהרות תת-קרקעיות.

בהצעת המכרז מוזמנים להגיש הצעות קבלנים הרשומים במשרד הביטחון תחת סיווג של עבודות עפר. משרד הביטחון הזמין את המעוניינים להשתתף במכרז, לסיור קבלנים שייערך בציר פילדלפי ביום שלישי הבא.

מול האיזור הבנוי ברפיח

על-פי התכנית שגובשה בצה"ל, תיכרה התעלה לאורך 4 קילומטרים מול האיזור הבנוי של רפיח, בו איום המנהרות הוא החמור ביותר. עם זאת, ציין גורם ביטחוני בכיר, לאחר הבדיקות הראשוניות של היתכנות הפרוייקט, תישקל בחיוב גם השלמת התעלה לכל אורך ציר פילדלפי - כ-9 ק"מ.

התעלה תצופה בבטון בדפנותיה, אולם חלקה התחתון יישאר פתוח. זאת, על מנת להרטיב את החול ולהכביד אותו. סקרי קרקע שנערכו על ידי מומחים מטעם פיקוד דרום, הראו כי חול רטוב מקשה מאוד על חפירת מנהרות מתחתיו, וכי המנהרות מתמוטטות מכובד החול, ובשל חוסר יציבות הקרקע.

אפקט נוסף של התעלה יהיה הרחקת קו פתחי המנהרות למרחק גדול יותר מן הגבול. סקר הידרולוגי, שנערך עבור צה"ל קובע, כי הרטבת החול במי ים עלולה לפגוע באיכות מי התהום באיזור, ולפיכך ישתמש צה"ל במים מתוקים או במים מטוהרים, שלא יפגעו במי התהום.

הגורם הבכיר אמר, כי עלות הפרויקט אינה ידועה במדוייק בשלב זה, ומטרת המכרז היא בין השאר לברר באילו סכומים כרוכה התכנית. לדברי הגורם, ההערכה הגסה נעה בין מיליוני שקלים בודדים לעשרות בודדות של מיליוני שקלים.

מכירת החול תממן

הגורם העריך, כי ייתכן שחלקו הגדול של התשלום לחפירת התעלה ימומן בכמויות החול הגדולות שייכרו בחפירה. ענף כריית החול הוא רווחי מאוד, ולפיכך ייתכן שזכויות הכרייה במקום יכסו את מרבית עלות הפרויקט.

גם לוחות הזמנים של הפרויקט אינם ידועים עדיין בצה"ל. יש להניח כי בכוונת צה"ל לסיים את כריית המנהרה עד למועד שנקבע בהחלטת הממשלה לנסיגה מן הרצועה, ושמוזכר על ידי ראש הממשלה, אריאל שרון - סוף 2005.

בצה"ל לא הכריעו עדין את שאלת הנוכחות לאורך ציר פילדלפי לאחר הנסיגה, ונראה שהתשובה לא תינתן על ידי הממשלה. החלופות נעות בין נטישת האיזור תוך הסתמכות על המצרים; הישארות על הציר בהיערכות דומה להיערכות הנוכחית; היערכות ניידת שלא תאפשר פגיעה במוצבים הנייחים, וכן פעילות התקפית בלבד. גורמים צבאיים העריכו אתמול כי קידום תכנית התעלה מעלה את הסבירות להמשך השהיה של צה"ל בציר פילדלפי.