אחרי שבחופי הארץ טבעו שבעה בני אדם תוך פחות משבוע, הוציא אתמול (ג') משרד הפנים צווי ריתוק למצילים בדרישה שיחזרו מיד לעבודה ויעשו את המוטל עליהם - להציל את חיי המתרחצים.
במאי 2004 נהרגו בכבישי הארץ 40 איש, אבל איש לא העלה על דעתו לומר משהו לאנשי מע"ץ, שחלקם באחריות לקטל אינה מוטלת בספק, מהסיבה הפשוטה שאנשי מע"ץ לא שובתים - הם פשוט לא עובדים.
מזה מספר חודשים, מאז שהוחלט להפוך את מע"ץ לחברה, העבודה משובתת כמעט לחלוטין. ההנהלה החדשה, בראשות אלכס ויז'ניצר, עסוקה במריבות עם העובדים על תנאי הפרישה וזכויות הפנסיה, ועל מי יעבור לחברה החדשה ומי לא.
נסיעה בכבישי הארץ של יוני 2004, היא חוויה קשה. כביש גהה, אחד הנתיבים ההומים ביותר בארץ, נראה היום (ה') כאילו עבר המטרה של לכלוך. שולי הכביש מרובבים בשברי זכוכית, מסמרים, ברגים ומה לא, שהם עדות חותכת למספר תאונות הדרכים על כביש זה.
תקציב הניקיון של מע"ץ לכבישים עומד 10 מיליון שקל לשנה, באמצעותם מטפלת החברה ב-6,000 ק"מ כבישים. עם כל הרצון הטוב, אין סיכוי לתחזוקה סבירה עם סכום כל כך נמוך.
שברי מתכת וזכוכית על הכביש הם אולי לא גורם ישיר לתאונות דרכים, אך אין ספק שהם מהווים את ההוכחה הברורה ביותר להזנחת הכבישים בארץ, וליחסה של הנהלת מע"ץ לתפקיד המוטל עליה.
עד לפני מספר חודשים עבדו במע"ץ 730 עובדים. לאחרונה פרשו 150 מהם. כיום עובדים בחברה, או ליתר דיוק מועסקים, אך לא עובדים 590 איש. אלה קמים בבוקר, שותים קפה, מתלבשים, נכנסים למכוניות ומגיעים למשרד, כדי לא לעשות כלום.
לא שחלילה מדובר כאן באנשים רעים שלא רוצים לעבוד, אבל כאשר ההנהלה מסוכסכת עם העובדים, וכשמשרד האוצר מחליט לשים את היד על הברז, כדי להראות מי יותר חזק, זה בדיוק מה שקורה - כלום. את המחיר משלם הציבור בחייו, ברכושו ובזמנו היקר.
מנתוני מע"ץ עולה, שמראשית השנה פירסמה החברה 11 מכרזים לעבודות חדשות בהיקף של 31 מיליון שקל, וזאת לעומת 43 מכרזים ב-2003 בהיקף של 153 מיליון שקל. תקציב האחזקה של החברה עובד על 40 מיליון שקל והוא כולל ניקיון שולים, פינוי גרוטאות הסרת שלטים ועוד. התקציב הזה מוצה עד תום.
נשאלת השאלה: אם לחברה 590 עובדים בטלים מעבודה, מדוע אי אפשר להוציא לפחות חלק מהם לשטח, כדי שינקו קצת את הכבישים? התשובה לכך הגיונית מאוד: מתוך כלל מועסקים החברה, אין אף אחד שמורגל בעבודה כזו.
כל העובדים הם מהנדסים, הנדסאים, טכנאים ופקידים, שמפרסמים מכרזים כדי שאחרים יעבדו בשטח.
הנהלת מע"ץ מסרה בתגובה, שהיא עושה ככל יכולתה כדי לשמור ולטפל בכבישי הארץ.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.