התמ"ת: יש להפחית הפגיעה בהכנסת אישה הנעדרת עקב מצבה בעת ההריון

בתמ"ת פועלים לעדכון חוק עבודת הנשים, ולצד הרחבת ההגנות על האישה מציעים הקלות למעבידים

משרד התמ"ת הפיץ לאחרונה תזכיר בעניין תיקון חוק עבודת נשים, שמטרתו לערוך התאמות בנוגע להגנה על העובדת, בהתאם להתפתחויות שחלו בשנים האחרונות.

חלק מהתיקונים המוצעים מרחיב מצד אחד את ההגנה על עובדת, אך חלק אחר מרחיב את יכולת המעסיק לפטר עובדות בתנאים מסוימים.

התיקון המוצע בחוק כולל, בין היתר, הוראות שיאפשרו הפחתת הפגיעה בהכנסתה של העובדת, אם היא נעדרת מהעבודה עקב מצבה הרפואי בתקופת ההריון. בתקופה זו היא תוכל לזקוף ימי היעדרות על חשבון ימי מחלה צבורים.

כמו כן תיאסר פגיעה בהיקף המשרה במצבים בהם האשה מוגנת מפיטורים, כמו בעת טיפולי הפריה, הריון, לידה או שהייה במקלט לנשים מוכות. בכל אחד מאלה ייחשב גם אי-חידוש חוזה העבודה כפיטורים.

לצד התיקונים אלה, מוצע בתיקון לחוק לאפשר לשר התמ"ת לתת היתרים לפיטורי עובדת במצבים בהם קיים כיום איסור מוחלט על כך, למשל בעת חופשת לידה או כשהיא נעדרת עקב מצב רפואי לאחר לידה.

התיקון בחוק מאפשר גם להתיר פיטורי עובדת ב-45 יום לאחר חופשת הלידה, אם המעביד סגר את העסק או שהוצא נגדו צו פשיטת רגל.

בתחום השוויון בין המינים מוצע לאפשר לבני זוג עובדים לבחור מי מביניהם ינצל את הזכות להיעדרות יומית בתשלום במשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה. כן מוצע לקבוע כהוראת קבע, זכות לחופשת לידה לגבר החל מהשבוע השביעי.

כן מוצע להטיל אגרה על כל מעביד, המבקש היתר לפיטורי עובדת, וכן להחמיר בענישה על עבירות בנושא. הקנס הכספי בגין פיטורי עובדת בהיריון ללא היתר יועלה ל-67,300 שקל ותקופת המאסר תעמוד על שנה.