השווקים ברוסיה ירדו מעט, באווירת המתנה למהלכי ראש ממשלה בפועל, צ'רנומירדין

צ'רנומירדין נחשב לבעל בריתם של הבנקאים ותאגידי האנרגיה - אך משקיפים מצביעים על כישוריו הפוליטיים, שיקלו עליו לגבש רוב לרפורמות בפרלמנט

שוקי המניות והאיגרות ברוסיה הגיבו היום (ב') בהיחלשות, אם כי לא דרמטית, להודעתו המפתיעה של הנשיא, בוריס ילצין, מאתמול על פיזור הקבינט בן ארבעת החודשים בראשות סרגיי קיריינקו, והחזרתו של ויקטור צ'רנומירדין לכהונת ראש הממשלה.

ילצין קיבל אתמול את התפטרות קיריינקו, 35, שעמד בראש ממשלת טכנוקרטים צעירים, וביקש הבוקר מן הדומה, הבית התחתון של הפרלמנט, לאשר את מינויו מחדש של צ'רנומירדין, שאותו פיטר במארס בעקבות כשלון ממשלתו להעמיק את גביית המיסים ברוסיה.

לדעת אחד ממנהלי הקרנות המערביים במוסקבה, חילופי הגברי האחרונים מעידים על כך ש"ילצין איבד לחלוטין שליטה במצב". תגובת שוקי ההון היתה מתונה יותר: במסחר המוקדם הבוקר ירד שער איגרת יורבונד של ממשלת רוסיה לפידיון בשנת 2001, והתשואה עליה עלתה בבת אחת ב-2.64 נקודות אחוז ל-%54.283. מדד המניות העיקרי בבורסת מוסקבה ירד ב-%1.2.

ממשלת קיריינקו הרחיבה בשבוע שעבר את תחום הניוד של הרובל ל-9.5-6 לדולר, מה שאיפשר תיאורטית פיחות של כ-%50 בשער המטבע הרוסי, והורתה על מורטוריום ל-90 יום על פרעון חובות מט"חיים של בנקים וחברות פרטיות, ועל עצירת מסחר באיגרות רובליות שייפרסו מחדש, על פי תוכנית שעמדה להיות מפורסמת היום (ידיעה נפרדת). מדובר באיגרות בסך 40 מיליארד דולר, והמשקיעים עדיין אינם יודעים כמה יפסידו על שאיים ביום ו' שעבר להדיח את קיריינקו בהצבעות אי אמון רצופות, ואף קרא לילצין להתפטר. קואליציה רחבה כזו, העשויה לכלול את הקומוניסטים, תרתיע משקיעים מערביים.

יו"ר הדומה, גנאדי סלזניוב, קרא היום לילצין להשעות את מינוי צ'רנומירדין לראש ממשלה, עד להתייעצות עם הפרלמנט. מועצת הדומה החליטה שהבית לא יכונס בימים שלישי ורביעי, כפי שתוכנן תחילה. משמעות הדבר היא שצ'רנומירדין אמנם יתפקד כראש ממשלה בפועל, אך תחתיו יכהנו עדיין שרי הממשלה שפוטרה, עד לאישור מינויו לראש ממשלה.

רשת סי.אן.אן דיווחה היום שצ'רנומירדין הבטיח בשיחה טלפונית עם סגן נשיא ארה"ב, אל גור, שהוא ימשיך ברפורמות בהן החל קיריינקו. זאת ועוד - הנשיא קלינטון יבוא לרוסיה בשבוע הבא, כמתוכנן, מסר אמש הבית הלבן.

הקבינט של קיריינקו תיכנן לכנס היום "שולחן עגול" בהשתתפות נציגי הלווים הרוסיים במטבע זר, כולל הבנקים, ונושיהם המערביים, כדי לדון בפריסה מחדש של חובות המיגזר הפרטי במט"ח, הנאמדים בעוד 37 מיליארד דולר. מקורות בבנקים מסרו כי הפגישה תתקיים כמתוכנן, בהשתתפות נציגי הבנק המרכזי ומשרד האוצר הרוסי.

הרובל הרוסי פוחת היום בכ-%2 וניסחר בשער של7.14 רובלים לדולר. זהו פיחות של %11 מאז הרחבת תחום הניוד שלו בשבוע שעבר.

כמה אנליסטים הצביעו על כישוריו הפוליטיים של צ'רנומירדין, שלדעתם יוכל לגייס בדומה רוב לאישור הרפורמות הכלכליות ביתר קלות מאשר קיריינקו. היום אמור היה צ'רנומירדין להיוועד עם ראשי הסיעות בדומה. אחד מבעלי בריתו הפוליטיים רבי ההשפעה, המיליונר בוריס ברזובסקי, מזכיר קהילת חבר המדינות, פירסם היום הודעת תמיכה בצ'רנומירדין.

מנהל מחלקת המט"ח בשלוחת בנק בוסטון במוסקבה, פטר בוטוצ'ארוב, סיכם את אירועי היממה האחרונה: "רוסיה עוברת לתהליך של שימור-עצמי. השחקנים הגדולים בבנקאות ובמיגזר האנרגיה עומדים מאחורי צ'רנומירדין. השאלה היא - האם מצב דברים זה טוב למשקי עים הבינלאומיים"