אליעזר פישמן תובע מ"הארץ" 5 מיליון שקל בטענה ללשון הרע על הנפקת אג"ח של אספן

טוען: כתבה על הנפקת האג"ח של החברה היתה כוזבת, ופורסמה במזיד וללא בקשת תגובה

אליעזר פישמן הגיש לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד עיתון "הארץ", העורך הראשי, דייוויד לנדאו, העורך הכלכלי, גיא רולניק, ועורכת מדור הכלכלה, מירב ארלוזורוב.

נתבעים נוספים הם חברת ביזנסנט מידע מכוון מקבוצת הארץ, מפעילת אתר האינטרנט "דה-מארקר", איתן אבריאל, עורך האתר, וזאב גרובר, מנהל התכנים הראשי.

פישמן טוען, באמצעות עו"ד ישראל פפר, כי ב-28.5.04 פירסם "הארץ" כתבה מאת יורם גביזון, תחת הכותרת: "אספן (אספן נדל"ן - חברה בורסאית שבשליטת פישמן), החוזים עומדים לפקוע, זה הזמן לבקש הלוואה מהציבור.

בכותרת המשנה נכתב: "חברת הנדל"ן המניב (אספן), מבקשת לגייס 60 מיליון שקל באג"ח ותשתמש במרבית תמורת ההנפקה לפירעון אשראי מבנק הפועלים. התשקיף מגלה, כי עד סוף 2006 יפקעו 202 חוזי שכירות שמייצרים 85% מההכנסות".

מתחת לכותרת המשנה פורסמה תמונה של פישמן מחייך, עם הכיתוב: "פישמן. אספן לא עמדה בפירעון ההלוואות של 41 מיליון שקל". בהמשך לדברים אלו, הופיעה מסגרת המדגישה את הכיתוב הבא: "ההנפקה תשפר את מצבה של אספן. בשלוש השנים האחרונות הסתכם תזרים מזומנים מפעילותה השוטפת ב-50 אלף שקל בלבד".

פישמן טוען, כי מדובר בפרסום כתבה כוזבת ומסירת מידע מוטעה ומטעה בנוגע להנפקתה העתידית של אספן, יומיים לפני ההנפקה. לדבריו, החלקים המובלטים בכתבה היו דברי השמצה, הכפשה ולשון הרע, ונועדו ליצור תמונה מעוותת של תשקיף הנפקת האג"ח של אספן.

עוד נאמר בתביעה, כי העובדות עליהן בוססה הכתבה הכוזבת, לא היו נכונות, ומטרתה היתה ליצור את הרושם כאילו פישמן ואספן פועלים תוך הטעיית הציבור. הדברים פורסמו תוך התעלמות מנתונים שהיו בידי גביזון, ואיש לא פנה לפישמן לשם קבלת תגובה.

לדברי פישמן, ב-31.5.04 נאלצו הנתבעים לפרסם "הבהרה", אך עשו זאת בדרך מתחכמת, במקום מוצנע בתחתית העמוד במדור הכלכלה וטרחו לציין, כי הדברים שפורסמו לא היו נכונים. מיד לאחר ההבהרה הוסף כיתוב מבלבל אחר, והכל תוך מטרה להותיר בלב הקוראים את הרושם הזדוני של הכתבה הכוזבת.

פישמן טוען, כי הנאמר בכתבה, לפיו אספן לא עמדה בפירעון הלוואות של 41 מיליון שקל, ופירעון האשראי באמצעות כספי הנפקה יקטין את יתרת ההלוואות שלה כלפי בנק הפועלים, הוא דברי שקר. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 04/2014).

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".