ירושלים ללא חוטים: פרויקט Wifi ירשת את העיר באינטרנט אלחוטי

החיבור: בשנה הראשונה בחינם יתאפשר בזכות שיתוף פעולה של אינטל, קומפיומט והעירייה

שיתוף פעולה בין עיריית ירושלים, יצרנית המעבדים אינטל, חברת קומפיומט והחברה לפיתוח עסקי בירושלים עשויה להפוך את ירושלים בתוך כשנתיים לעיר האלחוטית הראשונה בעולם, שבה יוכלו משתמשים מרוב חלקי העיר לגלוש ברשת האינטרנט ללא צורך בחיבור חוטי.

הפרויקט, המבוסס על שיטת Wi-Fi, יאפשר העברת מידע לטווח של 300 עד 500 מטרים בקצב שידור מהירים של עד 54 מגה ביט לשנייה. Wi-Fi, קיצור של "wireless fidelity", היא טכנולוגיה שמאחוריה רעיון פשוט ומושך: גישה מהירה לאינטרנט ללא חוטים. היא ידועה גם בכינוי 802.11, על שם הספציפיקציה הטכנית שנקבעה בעבורה במכון מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה (IEEE) האמריקני.

מדובר בטכנולוגיה שהולכת ומשנה את הדרך שבה מתחברים אנשים לאינטרנט בכל רחבי העולם. כיום יש רובעים בערים מרכזיות בעולם אשר מכוסים כמעט לחלוטין ברשת Wi-Fi ובתוכם ניתן לגלוש באינטרנט באופן חופשי. ככל הידוע, עדיין לא יושם פרויקט בסדר גודל כזה שמטרתו הסופית תהיה לספק שירותי אינטרנט אלחוטי בכל מקום בעיר.

בשנה האחרונה צצות יותר ויותר רשתות Wi-fi לאורכה ולרוחבה של ארה"ב. הרשתות מבוססות על שני מודלים כלכליים: במודל הראשון מקבל המשתמש תעבורת אינטרנט באמצעות Wi-Fi ועליו לשמש סכום קבוע מדי חודש לספק האינטרנט, והמודל השני מבוסס על תשלום קבוע של בעלי העסקים שבהם ממוקם השירות. במסגרת המודל הזה יכול לקוח שנכנס לבית העסק להשתמש באינטרנט בחינם ואילו בעל העסק מושך את הלקוחות באמצעות האינטרנט שהוא מציע בחינם.

קודם מוקדי הבילוי

הגופים העסקיים שמקיימים את הפרויקט ובעיריית ירושלים מבטיחים שבשנה הראשונה לא יגבו כסף עבור השירות, אך בעוד כשנה יתחילו לקחת תשלום עבורו בהתאם למודל המועדף.

הפרויקט בירושלים יהיה מורכב משני חלקים: השלב הראשון של התוכנית יימשך כשלושה עד ארבעה חודשים ובמסגרתו תונח תשתית אלחוטית ו"נקודות חמות" במוקדי בילוי מרכזיים בעיר בסיוע ובתמיכה של אינטל ובעזרת מתנדבים מחברת קומפיומט, החברה לפיתוח עסקי בירושלים ואינטל.

האתרים שירושתו יהיו מדרחוב בן יהודה לשוהים ביריד חוצות העיר, מתחם ריבלין-נחלת שבעה, רחוב שלומציון המלכה, קניון מלחה, כיכר ספרא ועמק רפאים. בשלב השני, שיימשך כשנה לאחר סיום השלב הראשון, המטרה תהיה לרשת אזורים נוספים כגון בתי ספר, האוניברסיטה, משרדים ממשלתיים, קניונים, מוזיאונים ופארקים.

החברות המסחריות ועיריית ירושלים לא מסרו מה היקפו של הפרויקט, אך על פי הערכות, עלותו של השלב הראשון שבו יותקנו מספר מצומצם של משדרים (Access Points) תסתכם בפחות ממיליון שקל ואילו עלותו של השלב השני, שבו עשויה העירייה לקחת חלק פעיל יותר, עשוי להגיע לכ-10 מיליון שקל. נציין כי עלות של משדר במקומות קטנים עומדת כיום על 70-80 דולר ואילו עלות של משדר אשר מכסה שטח עירוני רחב יכול להגיע למאות דולרים.

השקעה בטכנולוגיה

בין השחקנים הראשיים במגזר ה-Wi-Fi ניתן למנות את אינטל, שהקצתה כ-300 מיליון דולר לדחיפת המותג Centrino, שם המותג שלה לחבילת שבבים הכוללת מיקרו-מעבד עם רכיבי Wi-Fi, שנחשב לאחד הקמפיינים שלה הגדולים מאז שהשיקה את קמפיין Intel Inside שלה. אינטל גם התחייבה פומבית להשקיע 150 מיליון דולר במיזמי סטארט-אפ בתחום האינטרנט. סיסקו העולמית חתמה לפני יותר משנה על עסקת מניות בשווי 500 מיליון דולר לרכישת Linksys, יצרנית מובילה של חומרת Wi-Fi צרכנית, וגם מיקרוסופט ו-IBM משקיעות בטכנולוגיה.

נציין, כי למרות ההתפתחות שחלה בשנה האחרונה בתחום ה-Wi-Fi, מדובר בענף שעדיין מהווה תעלומה מבחינת משקיעי שוק המניות: המגזר הזה ניצב בפני תחרות גוברת, תעריפים יורדים ושולי רווח דקיקים - ביחד עם הייפ הולך וגובר.

אמיר אלשטיין, מנכ"ל אינטל ירושלים, מסביר כי עלות החומרה לרישות אזורים היא זולה מאוד וכי נקודות Wi-Fi בעולם צומחות בקצב אדיר ברמה המסחרית והציבורית. "אנו מתייחסים למודל הזה ביראת כבוד כי הוא חדש, אבל בסופו של דבר הוא ישמש כשירות לציבור כפי שעמודי תאורה ברחוב משמשים כשירות לציבור. במסגרת הפרויקט תספק אינטל את החיבוריות. בעוד שנה אנו רוצים להגיע למצב שרישתנו את כל המבני הציבוריים. החלק הפיננסי לא מאתגר אותנו".

לדברי אלשטיין, בשנה האחרונה, עם התבוססות הטכנולוגיה הניידת של סנטרינו, ניתן לראות בארה"ב יותר ויותר אנשים הגולשים באינטרנט, בודקים דואר אלקטרוני ואפילו מורידים שירים תוך בילוי בבתי קפה, מסעדות וחנויות ספרים.