דו"ח בנק ישראל: ברמות הריבית ושערי החליפין הנוכחיים, צפויה אינפלציה של יותר מ-4% ב-2005

בתנאים מסוימים מעריכים הכלכלנים, כי טווח האינפלציה הצפויה בסוף 2005 אף יכולה להגיע קרוב ל-6%

אם הריבית ושער החליפין יישמרו ברמה נוכחית האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תהיה מעל לתקרת היעד של 3% שנקבעה על ידי הממשלה, ובשנת 2005 היא תסתכם ביותר מ-4%. כך מעריכים ראשי בנק ישראל בדו"ח האינפלציה למחצית הראשונה של 2004. כך עולה בדו"ח האינפלציה של המחצית הראשונה שפורסם היום

בתנאים מסוימים מעריכים הכלכלנים כי טווח האינפלציה הצפויה בסוף 2005 אף יכולה להגיע קרוב ל-6%.

דווקא עכשיו, על פי הנתונים והתחזיות בשוק ההון, צפויים בחודשים יולי-ספטמבר שניים או אף שלושה מדדים חודשיים שליליים, וירידת הציפיות האינפלציוניות ל-1%-1.3% בלבד, ל-12 החודשים הבאים (עד ספטמבר 2005) בתחתית היעד. מנתונים שפרסמה המחלקה לפעילות המשק במט"ח בבנק ישראל, נמסר גם כי סיכון שער החליפין ירד לשפל היסטורי של 4.8%, השיעור הנמוך ביותר בהשוואה היסטורית ובינלאומית.

בדו"ח החצי שנתי, מציגים כלכלני בנק ישראל שני תרחישים להתפתחות האינפלציה בשנה וחצי הבאות: בתרחיש הראשון האופטימי, בהנחה שריבית בנק ישראל תעלה ב-0.5%-1% בשנה הקרובה, האינפלציה ב-2004 וב-12 החודשים הבאים תהיה בגבולות יעד האינפלציה הרשמי של 1%-3%. בתרחיש הזה יימשכו התהליכים של פיחות מתון בשער החליפין, ההתאוששות הכלכלית והמשך שמירת המשמעת ויעדי המדיניות הפיסקלית על ידי הממשלה. מדובר בהיצמדות לתקרת גירעון תקציבי של 3% תוצר וגידול הוצאות הממשלה ב-1% בלבד.

בתרחיש הפסימי, בהנחה שהריבית לא תשתנה, האינפלציה תחרוג ותסתכם ביותר מ-4%. לראשונה כלכלני בנק ישראל מודים במסמך רשמי כי כדי לעמוד ביעד, תידרש בעתיד עלייה בריבית הנומינלית הקצרה שתתבטא גם בעליית הריבית הריאלית הקצרה. עם זאת הכלכלנים מדגישים כי מידת הצורך בהעלאת הריבית תיבחן מחדש מדי חודש, בהתאם למהות הלחצים האינפלציוניים. כרגע הלחצים באים מבחוץ כאשר התנודות בשער החליפין בחודשים האחרונים הן תוצאה של החלשות או התחזקות הדולר מול המטבעות האחרים העיקריים.

כלכלני הבנק מעריכים בהסתברות גבוהה יותר, כי יעד האינפלציה יוחטא הפעם מלמעלה ולא מלמטה. ההסתברות שיעד האינפלציה יוחטא מלמעלה הפעם גבוהה משמעותית מההסתברות שהוא יוחטא מלמטה. ככל שמתקדמים בזמן ההסתברות להחטאת יעד האינפלציה מלמעלה הולכת ובדלה, זאת על רקע הירידה באבטלה וההתאוששות הכלכלית. ועל כן תידרש בעתיד עלייה בריבית כדי להבטיח עמידה ביעד יציבות המחירים.

בנק ישראל מעריך כי הצמיחה ב-2004 תגיע ל-3.7%. זוהי צמיחה המשקפת גידול תוצר לנפש של 1.8%. התוצר העסקי יעלה ביותר מ-5% והיצוא ב-9%. הצריכה הפרטית הכוללת תעלה בלמעלה מ-4%, עלייה המשקפת גידול של כ-2% ברמת החיים (הצריכה הפרטית לנפש).ההשקעות בנכסים קבועים צפויות לגדול ב-4% והייבוא האזרחי יעלה ב-9% האבטלה תרד בשיעור קל.

הצריכה הציבורית תרד ב-1% ואילו הגרעון בתקציב המדינה יגיעה ל-4% תוצר וב-2005 ל-3% תוצר בהתאם ליעדים.

כן צפויה עלייה בשכר בשירות הציבורי, עם סיום הסכם הפחתת השכר ביוני 2005.

התנודות בשער החליפין יושפעו בטווח הקרוב מההתפתחויות בדולר בשווקים בחו"ל ומההתפתחויות בכלכלה העולמית ובכלכלת ארה"ב בפרט. הלחצים לייסוף בטווח הארוך חזקים יותר, עקב עודף בייבוא ההון. תחזית זו מתבססת על עליה בהנפקות של חברות ישראליות בחו"ל וכן בהשקעות תושבי חוץ בחברות הזנק ישראליות וזאת על רקע ההתאוששות בכלכלה העולמית וארה"ב בפרט ושל ענף ההיי-טק העולמי בפרט.