עתירה מוקדמת

אין מקום להגשת עתירה מינהלית, שעילתה דרישה לתשלום שכר לעובדים

העותר שימש כראש מועצת אעבלין. לטענתו, ראש המועצה הנוכחי עושה שימוש אסור בכספי החינוך הניתנים למועצה, תחת לשלם משכורות לעובדי החינוך במועצה, שלא קיבלו את שכרם. שופט בית המשפט לעניינים מינהליים חיפה, רון שפירא, דחה את העתירה המינהלית.

שני נימוקים עיקריים ניתנו לדחיית העתירה. הראשון בהם בעל אופי פרוצדורלי-ראייתי - זה עוסק בדרך הגשתה של עתירה מינהלית, וביתר מיקוד באי ידיעת העותר את העובדות, כעולה מהתצהירים שצורפו לעתירה. אלה כוללים עובדות מפי השמועה, כאשר מקור השמועה אינו נהיר או ידוע.

סעיף 5 לתקנות בתי משפט לעניינים מינהליים (סדרי דין) מורה לעותר לצרף לעתירתו תצהיר שבו "תהיה הפרדה בין עובדות שהן בידיעתו האישית של המצהיר לבין עובדות הנכונות לפי מיטב ידיעתו ואמונתו, שלגביהן יציין את מקור ידיעתו ואמונתו".

בעניין זה נקבע, שההלכות המוכרות בנושא תצהירים התומכים בבקשות לסעדי ביניים בהליכים אזרחיים חלות על אחת כמה וכמה בהתייחס לתצהירים התומכים בעובדות הנטענות במסגרת עתירות מינהליות.

נימוק שני לדחיית העתירה התבסס על אי מיצויים של הליכים מוקדמים לבירור תלונת העותר. הכלל הוא, שבית משפט לא יתן סעד בעתירה, אלא לאחר מיצויים של הליכים מיקדמיים ואלטרנטיביים. במקרה הנדון, תחת לפנות בעתירה היה בידי העותר לפנות בתלונה למשרד הפנים, וזו היתה נבדקת לגופה.

על כל אלו ניתן להוסיף, שעובד שלא קיבל את שכרו יכול לפנות בתביעה מתאימה לבית הדין לעבודה. אין מקום להגשת עתירה מינהלית שעילתה דרישה לתשלום שכר לעובדים. *

(עת"מ מחוזי חיפה 2237/04 סלים נ. מועצה מקומית אעבלין ואח', פס"ד מיום 26.7.04. השופט רון שפירא)