ההסתדרות דורשת ערבות של 500 מ' ש' לעובדי הנמלים; האוצר מסכים ל-80 מ' ש'

לאחר דיווחים אופטימיים על התקדמות במו"מ, שבו חילוקי הדעות * התעשיינים פותחים בהפגנות

המו"מ בין ההסדרות למשרד האוצר בנושא הנמלים נקלע הלילה (א') לקשיים, עקב מחלוקת חריפה בעניין היקף הערבויות שיינתנו לעובדים בפרק הזמן עד לחתימה על הסכם קיבוצי. ההסתדרות דרשה, כי האוצר יעמיד לזכויות העובדים ערבויות בסך של 500 מיליון שקל, ואילו האוצר הסכים להעמיד ערבות בסך 80 מיליון שקל בלבד.

המו"מ המרכזי בין הצדדים החל אתמול בערב ונמשך עד לשעות הבוקר, בצוות שבו השתתפו יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, שלמה שני, והממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי. המו"מ הלילי התקיים לאחר שהצדדים דיווחו ביום ו' לבית הדין הארצי לעבודה על התקדמות המגעים ביניהם.

למרות הקשיים, נמסר כי חלה התקדמות מסוימת במו"מ שהתנהל בצוותים אחרים של ההסתדרות והאוצר.

בתוך כך מארגנת התאחדות התעשיינים הפגנות מחאה של עובדים ותעשיינים, שיתקיימו מחר בכמה מקומות בו זמנית. ההפגנות יתקיימו בנמל חיפה, חוף שמן ובגן הוורדים מול משרד ראש הממשלה בירושלים. ההתאחדות ביקשה ממנהלי מפעלים רבים לארגן אוטובוסים, שיסיעו את העובדים למקום ההפגנה. להערכתה ישתתפו בהפגנות כ-2,000 איש.

בהתאחדות העריכו היום את נזקי השביתה ב-4.1 מיליארד שקל ואת היקף הסחורות המעוכבות ב-3 מיליארד שקל. באיגוד לשכות המסחר העריכו את הנזקים ב-3.8 מיליארד שקל - 1.2% מהתוצר העסקי.

מבדיקה שערכו כלכלני אגוד לשכות המסחר עולה, כי בחודש יולי, לפני השביתה, נפרקו בנמלים 2,793 מכולות במשקל כולל של 17,745 טון בממוצע ליום. לאחר תחילת העיצומים, עומד מספר המכולות שנפרקו על 805 עם משקל כולל של 5,419 טון.

מהנתונים שנאספו עולה עוד, כי בנמל חיפה נפרקו רק 20% מכמות המטענים לפני העיצומים, ואילו בנמל אשדוד פורקו כ-27% מתוך כמות המטען לפני העיצומים.

מנתונים שהגיעו למוקד המיוחד שהוקם באיגוד עולה, כי עסקים לא מעטים מצויים על סף סגירה או הפסקת פעילות. בין הפניות שהגיעו לאיגוד נמצאת חברה המייבאת חומרי גלם לתעשיית הריהוט שהודיעה, כי כתוצאה מהשביתה הוצאו כל 160 עובדיה לחופשה מרוכזת.