הבורסה סיימה בירידות שערים: טבע השילה 1.8% לפני הדו"ח ומכתשים עלתה 1.1% לאחר דו"ח מוצלח

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] כור עלתה 0.85 בעקבות הדו"ח של מכתשים אגן * פרטנר השילה 3% * בזק איבדה 1.4% ודסק"ש ירדה 2%

טבע ירדה ב-%1.8 לקראת הדו"ח

חזרתם של איומי הטרור בארה"ב, המשך הזינוק במחירי הנפט ואווירת הקיץ - כל אלו הביאו היום למצב רוח שלילי בכל שוקי ההון בעולם, ובכלל זה גם בשוק שבאחד העם. הבורסה התל אביבית, שפתחה אתמול את שבוע המסחר ברגל שמאל, המשיכה גם היום בירידות השערים המתונות.

מדד תל אביב 100 איבד היום עוד 1.1%, וכעת הוא כבר עומד על 563 נקודות. תל אביב 25 איבד היום 0.8%, ונסגר ברמה של 531.4 נקודות, והתל-טק 15, שאתמול עוד הצליח לטפס (בעיקר בזכות פערים חיוביים באלווריון ואודיוקודס) יישר היום קו וירד ב-1.3%.

כאמור, ירידות השערים אינן נחלתה הבלעדית של הבורסה בתל אביב. אתמול שוב גברה הפאניקה בארה"ב, כשהמשרד לביטחון הפנים החליט על העלאת רמת הכוננות ל"כתום", והתריע כי קיים מודיעין על רצונם של ארגוני הטרור לפגוע בעיקר בלב הכלכלה האמריקנית - בוול סטריט.

האמת, אנחנו לא מתרגשים מהאיומים החדשים של שירותי המודיעין האמריקנים. כבר פעמיים-שלוש ב-3 השנים האחרונות שהאמריקנים העלו את הכוננות, ועד כה, טפו-טפו, לא קרה כלום. עם זאת, הפעם יש מי שטוען שלהעלאת הכוננות תהיה משמעות רבה יותר, משום שלראשונה מוזכרת רשימת יעדים ספציפיים של הטרוריסטים - בעיקר הבנקים הגדולים (כמו סיטיבנק), הבורסה של ניו-יורק ועוד.

ויש דווקא מי שנהנו מעליית מפלס החרדה בארה"ב ובעולם המערבי - החברות הביטחוניות, כמובן. בכל פעם שאנחנו שומעים על איום כזה או אחר, מייד נרשמת תגובה חדה במניות בתחום. כך למשל קפצה היום מניית מגל ב-6% רק על בסיס החרדות של האמריקנים. מגל שונה משאר ה"ביטחוניות" בתל אביב, בעיקר בכך שהיא פועלת בתחום של ה-Homeland security - ביטחון הפנים, בעוד ששאר החברות פועלות יותר בכיוון הצבאי, כמו אלביט מערכות ותדיראן קשר, ולכן הן לא ממש מגיבות לאיומים החדשים ישנים.

איום נוסף, משמעותי יותר, לכלכלה מגיע מכיוון מחירי הנפט. הבוקר נמשכה מגמת עליית המחירים, כשמחיר החבית נשק כבר ל-44 דולר לחבית - רמה שלא נרשמה כמותה מאז משבר האנרגיה הגדול של שנות ה-70. הזינוק המתמשך במחירי הנפט, בעיקר על רקע האנרכיה בעיראק והקושי של מדינות הנפט להעלות את התפוקה, מהווה כרגע את האיום הממשי ביותר על הכלכלה. זאת משום שפירוש העלייה היא עלייה של מחירי התשומות כמעט בכל ענפי התעשייה - מה שעלול לעצור את ההתאוששות שנרשמה בשנה האחרונה בכלכלה הגלובלית.

"שבגילת ילמדו מטבע"

"זה הזמן לבחון לקנות מניות", אומר אורי פישמן, מנכ"ל אינווסטק קרנות נאמנות. "דווקא עכשיו עם כל הנבואות האפוקליפטיות, החשש מהכרזת כוננות כתומה בארה"ב והסנטימנט השלילי, כדאי לבחון לקנות מניות". פישמן שהתארח בצ'ט הקולי של "גלובס" (ניתן לשמוע את השיחה ב-202020-057), אומר עוד כי "באופן רגיל ברגע שהשווקים נמצאים בסנטימנט שלילי, הם נוטים להתייחס לידיעות הרעות. הידיעה המדאיגה של היום היא הכוננות הכתומה בארה"ב והחשש מפגיעה במרכזים הפיננסים הבולטים בארץ הדוד סם".

בהתייחסות למניות ספציפיות תקף פישמן את הנהלת חברת גילת . "החברה אומנם נמצאת בתחום מעניין שמתפתח יפה, ואם נשווה אותה, למשל, לאלווריון , הרי גילת נסחרת לפי שווי שוק של 100 מיליון דולר ואלווריון לפי שווי שוק של 600 מיליון דולר, אולם השוק מעניש את המניה בשל ההתנהלות המאוד בעייתית של הנהלת החברה".

"החברה פשוט מזלזלת במשקיעים שלה", ממשיך פישמן לתקוף. "מישהו שם 'שכח' שבעל מניות הוא שותף ושותפים צריך לעדכן ולשתף. החברה לא מתנהלת בצורה שקופה מבחינת שוק ההון, יחסי הציבור וקשרי המשקיעים שלה כמעט לא קיימים, והשוק מעניש אותה בשל כך. אסור להנהלת חברה ציבורית לנהוג ככה בשוק ההון".

ההמלצה של פישמן להנהלת גילת היא לבדוק כיצד הנהלת טבע מתנהגת מול שוק ההון. "אני קורא למנהלי גילת להגיע מחר לכנס של טבע במסגרת פרסום הדו"חות שלה וללמוד כיצד יש לעבוד מול שוק ההון". פישמן לא חוסך את תסכולו מהנהלת גילת ומזהיר: "שוק ההון, בראש ובראשונה, הוא המקום שבו חברות מגיעות לגייס כסף, וכדאי שגילת תזכור זאת, כי בפעם הבאה שהיא תרצה לגייס כסף בשוק, הפעילים יזכרו כיצד היא התנהגה, כיצד היא התנהלה בצורה לא שקופה ובהיעדר דו-שיח הוגן מול המשקיעים. התנהלות בעייתית זו יצרה גל של שמועות סביב נושא המיזוג, התפטרות המנכ"ל וההתנהלות העסקית של החברה, וזה חבל".

בהתייחס למניות אחרות אמר פישמן, כי להערכתו מניות קבוצת פורמולה, בדגש על מניות פורמולה ומטריקס, נמצאות במחירים אטרקטיביים לקנייה. "כל שוק ה-IT סבל מסנטימנט שלילי ומניות פורמולה לא נעדרו משם. עם זאת, הקבוצה מנוהלת טוב ובהחלט כדאי לבחון קניית מניות אלו".

לגבי השוק הסולידי, פישמן ממליץ לבחון את איגרות החוב מסוג שחר הארוכות הנותנות תשואה 7.7%-7.9%. "למרות שאג"ח אלו נחשבות מסוכנות יותר, אני בהחלט מעריך שניתן יהיה ליהנות שם מרווחים נאים, בעיקר על רקע תחזיות האינפלציה הנמוכה, הערכה שנגיד בנק ישראל לא יעלה את הריבית ורמות התשואה הנמוכות באג"ח האמריקני 4.4%".

עוד רבעון חזק למכתשים אגן

מכתשים אגן ממשיכה להציג מספרים מרשימים. חברת האגרוכימיה, שבחודשים האחרונים מנייתה היא מהבולטות לחיוב בשוק התל אביבי, ממשיכה לספק קבלות גם בצד העסקי.

החברה דיווחה היום על הכנסות של 352 מיליון דולר - גידול של 26% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, כשבשוק ציפו מהחברה להכנסות של כ-310 מיליון דולר בלבד. הרווח התפעולי הסתכם ב-64.9 מיליון דולר - גידול של 30.6% ביחס לרבעון המקביל, ואיל והרווח הנקי צמח בכ-73.5% ל-40.6 מיליון דולר - כ-27% מעל לתחזיות המוקדמות של האנליסטים.

בתגובה לדו"חות זינקה מניית מכתשים אגן ב-1.1% במחזור ער, ומשכה עמה גם את מניית כור , החברה-האם, לעלייה של 0.8%.

מחר צפוי להתפרסם הדו"ח המעניין ביותר של השבוע - הדו"ח של טבע , כמובן. אחרי החולשה ממנה סבלה המניה בחודש האחרון (בהתאם למגמה בכלל התעשייה הגנרית) ועל רקע הציפיות הגבוהות שתולים בה האנליסטים, מעניין יהיה לראות את המספרים שתשחרר המלכה הבלתי מעורערת של השוק המקומי.

אז אחרי שבחודש שעבר טבע עברה "דיאטה" של כמעט 20%, או 3.5 מיליארד דולר, בימים האחרונים היא התאוששה מעט, והחזירה לעצמה 4.6% (או משהו כמו 850 מיליון דולר לשווי), היום היא שוב ירדה - אולי על רקע החשש הקבוע לפני פרסום הדו"חות. כך או כך, המניה ירדה היום ב-1.8% במחזור נמוך מאוד ביחס לזה שנרשם בה בשבוע וחצי האחרונים.

חולשה ניכרת עוד יותר בולטת במניית פרמצבטיקה אחרת - אגיס . הפעילים עדיין זוכרים את הזעזוע שספגו המשקיעים בתרו בשבוע שעבר, כשהחברה הפתיעה בהפסד של 8.9 מיליון דולר, למרות צפי של האנליסטים כי זו דווקא תרוויח כ-12-13 מיליון דולר.

אז נכון - אגיס ותרו הן לא אותה חברה, אבל בכל זאת הפעילים מוצאים לא מעט דמיון בין השתיים - ראשית, מדובר בשתי חברות נישה בתחום הגנרי, שאפילו פועלות בלא מעט תחומים משיקים. מלבד זאת, שתי החברות סובלות ממחלה קשה מאוד בעייני המשקיעים - העדר שקיפות. שתי החברות לא נוהגות להרחיב בדיווחים, ובשתיהן המשקיעים לא מרגישים כשותפים של בעלי השליטה - והתוצאה ניכרת בהתנהגות המניות.

מאז שתרו פרסמה את הדו"ח השלילי, סובלת גם אגיס מחולשה- כנראה על רקע חשש המשקיעים מהפתעה שלילית גם שם. גם היום נמשכה המגמה השלילית, כשמניית החברה הוסיפה בירידה של עוד 1.7%.

מניות חברות התקשורת המשיכו גם היום לסבול מחולשה, על רקע נושא דמי הקישוריות. כזכור, בסוף השבוע שעבר החליט שר התקשורת, אהוד אולמרט, לאמץ את ההמלצות שקראו להפחתה ניכרת בדמי הקישוריות (התשלום שאנו משלמים כשמתקשרים לרשת סלולרית אחרת או מקווי בזק).

דמי הקישוריות, נזכיר, אחראים על פי ההערכות על כחמישית מהכנסות חברות הסלולר (משהו כמו 3-3.5 מיליארד שקל בשנה, לכל הרשתות יחד). הפחתה של תשלום זה עשויה לפגוע בתוצאות החברות, כשכבר אתמול פורסמו בעקבות כך אזהרות רווח על ידי פרטנר, בזק (בעלת 50% בפלאפון) ודסק"ש (שמחזיקה ב-25% מסלקום).

היום המשיכו מניות התקשורת לסבול מחולשה. פרטנר , שאתמול צנחה ב-5.8%, המשיכה לאבד היום עוד 3%. בזק, שהשילה אתמול 1.9% ירדה היום ב-1.4% נוספים, ודסק"ש, שירדה אתמול ב-2.5%, ירדה היום ב-2% נוספים.

המ-לט מגבירה פעילות בארה"ב

חברת המלט , העוסקת ביצור ושיווק רכיבים למערכות הולכת נוזלים וגזים עבור מערכות תעשייתיות, חתמה על הסכם להפצת מוצריה על ידי חברת Ryan Herco - המפיצה הגדולה ביותר בארה"ב בתחום המכשור לרפואה וטיפול בפסולת רעילה. החברה האמריקנית שתפיץ את המוצרים נחשבת כחברה מובילה בהפצת מוצרי הולכת נוזלים בסביבה קורוזית, כשאת מוצריה היא מפיצה לחברות העוסקות בתחומי הרפואה, האלקטרוניקה, הכימיה, התעופה, הפסולת והמים. המ-לט לא מוסרת מה היקף המכירות הצפוי בעקבות החוזה.

היום התפרסמה סקירה ראשונה של שחר ברנר מפסגות אופק על המ-לט. בסקירה כותב ברנר, כי החברה נמצאת במומנטום חיובי מאוד בתחומי פעילותה, מגמה שתמשיך לתמוך בצמיחת החברה תוך שיפור בשיעורי רווחיותה. ברנר ממליץ על המניה ב"קנייה" עם מחיר יעד של 40 שקל למניה - מחיר שמגלם כיום פרמיה גבוהה מאוד של 51% מעל למחיר השוק. מניית המ-לט רשמה היום עלייה של 2.9%.

חברת האופנה פוקס פרסמה היום דו"ח רבעוני שהצביע על בלימה במגמת הצמיחה שלה, בוודאי בחנויות הזהות (הפרמטר החשוב כשבוחנים חברה קמעונאית). מכירות החברה ברבעון השני ירדו בכ-2.9% ל-105 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה ירד ב-29% והסתכם בכ-7.7 מיליון שקל.

הנתון החיובי הבולט בדו"חות החברה הוא דו"ח תזרים המזומנים, שמלמד על ירידה ניכרת של 30 מיליון שקל במלאי של החברה - מה שהביא לתזרים שוטף חיובי של 40 מיליון שקל ברבעון.

המשקיעים בפוקס הביעו היום אכזבה מדו"חות החברה, ושלחו את המניה לירידה של 3.6%. גם מניית קסטרו, שעדין לא פרסמה את דו"חותיה (אך בשוק חוששים שגם שם צפויה להירשם האטה בצמיחה) רשמה היום ירידה חדה של 3.5%.

רווח למשקיעים בפולירם

נסיים במניית פולירם , שהחלה להיסחר היום בבורסה לאחר ההנפקה שהשלימה בשבוע שעבר. ביומם הראשון למסחר, הניבו הניירות של פולירם (מניות וכתבי אופציה) רווח צנוע של 2.5% למשקיעים בהנפקה, על מחיר החבילה. לעומת ההנפקות האחרונות שראינו, מדובר בהישג חביב למדי.