"האדון טננבוים לא יצא צדיק"

דבורה חן, מנהלת המחלקה לעניינים פליליים-ביטחוניים, בעקבות אי העמדתו לדין של אלחנן טננבוים: "הוא ייזכר במורשת הישראלית כאדם שהוציא שם רע לדרגות שנשא. ההסכם איתו היה כורח המציאות"

"כל הטיפול בעניינו של טננבוים לא גרם לנו חדווה רבה בלשון המעטה". כך אומרת מנהלת המחלקה לעניינים פליליים-ביטחוניים בפרקליטות המדינה, עו"ד דבורה חן, שטיפלה בפרשת אלחנן טננבוים. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע אתמול כי החליט לאשר את הסכם הטיעון שנחתם עם טננבוים. במסגרת ההסכם, תמורת אי שתיקתו של טננבוים, הוקנתה לו חסינות מפני העמדה לדין בעבירות פליליות.

בדיעבד, אומרת חן, הסכם הטיעון היה הסכם של אין ברירה, ובמסגרת המציאות, היה רע הכרחי. וזאת למרות ההסתייגות ממעשיו של טננבוים ומאישותו. חן: "האדון טננבוים בפירוש לא יצא צדיק מכל העניין. אני מניחה שהוא ייזכר במורשת הישראלית כאדם שהוציא שם רע לדרגות שנשא על כתפיו".

חן מדגישה, כי הפרקליטות לא היתה מעורבת בשום שלב שהוא, בנושא עיסקת השבויים והבאתו של טננבוים לארץ במסגרתה. חן: "מדובר בהחלטה ערכית לא מבוטלת. מאוד קשה. לא הייתי רוצה להתחלף עם ראש הממשלה בעניין הזה. מדובר באדם שנמצא בשבי החיזבאלה כי הוא קצין בכיר. מצב בריאותו לא מזהיר ואם חלילה היה הולך לעולמו בעודו בשבי היו אומרים: היה חלון הזדמנויות. זה עניין מאוד מורכב ושאלה מוסרית מאוד נכבדה, ולדעתי בהרבה מאוד קורסי קצינים ידונו מה עושים במצב כזה.

"לגבי הסדר הטיעון שנערך עימו במהלך החקירה, אני הייתי שותפה בתהליך קבלת ההחלטות. באותו שלב לא יכולנו להתייחס לדברי הביקורת כי ההסדר נחתם בעיצומה של חקירה, וזה לא היה נכון חקירתית שנצא ונדבר בעניין הזה. "ההסכם הזה בעצם היה כורח המציאות, מכיוון שלא היו לנו ראיות. האיש עצמו מסר גירסה שקרית באותו זמן, אבל לא היו לנו ראיות שמאפשרות להזים אותה ולהעמיד אותו לדין על ביצוע פעילות עבריינית כזו או אחרת. לכן, באותו זמן, ההסכם היה כורח המציאות, במיוחד כשמערכת הביטחון ציינה בפנינו שקיימת חשיבות עצומה לשמוע ממנו גירסה לגבי הנסיבות בגינן הגיע לשבי החיזבאלה ומה המידע שמסר להם.

"לאחר ששוכנענו על ידם בחשיבות הנושא הזה, כשמנגד באותו שלב של החקירה היה ברור כי הנאשם עומד לקחת לעצמו את זכות השתיקה, שהיא זכות חוקתית שמוקנית לו כמו לכל חשוד אחר, אז במציאות שנקלענו אליה, סברנו שיש לקבל את עמדת מערכת הביטחון. זאת על מנת לקבל את המידע שהיה, מנקודת ראותם, חיוני למדינה כולה.

"נכון לאותה עת היו מידעים מסוגים שונים והיו עדויות שמיעה שונות, אבל לא היו ראיות במידה הנדרשת בכדי להעמיד אותו לדין".

* אמרתם שהוא מסר גירסה אמיתית בנוגע לעניינים המרכזיים.

"גורמי החקירה מטעם מערכת הביטחון הגיעו למסקנה שהגירסה שהוא מסר בנוגע לנסיבות הגעתו לידי חיזבאלה היא גירסת אמת, ושזה לא היה אגב ביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה.

"כמו כן הם סברו כי הוא סיפק להם גירסה הנחזית כאמינה ביחס למידע הצבאי שהוא מסר לחיזבאלה. לכן מנקודת ראותם הוא עמד בתנאי ההסדר".

* אמרת על טננבוים: 'הוא לא צדיק'. אפשר היה לטפל באובייקטיביות בתיק הזה, למרות ההסתייגות הגדולה ממעשיו של טננבוים?

"עובדה שהגענו להסדר. כל האנשים שאני עוסקת בהם - בעניינים פליליים, וגם בעניינים פליליים-ביטחוניים, הם לא צדיקים בלשון המעטה. הדברים נשקלים תמיד בצורה מקצועית". *