בעלי מניות מיעוט באוצר מפעלי ים הגישו לבית המשפט בקשה לתביעה ייצוגית

התביעה, בהיקף 81 מיליון שקל נגד, הינה בעלי השליטה בחברה - המדינה ועיריית תל אביב

בעלי מניות מיעוט בחברת אוצר מפעלי ים (אמ"י) הגישו היום (א`) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של כ-81 מיליון שקל נגד בעלי השליטה בחברה - המדינה ועיריית תל אביב. אוצר מפעלי ים התאגדה למטרת בנייתו של נמל תל אביב והיא מחזיקה ב-75 דונם במקרקעי הנמל.

התובעים טוענים לקיפוח של בעלי מניות המיעוט, המחזיקים ב-17% מאוצר מפעלי ים.

התובעים, יונתן כתבן (59) מבית אריה, חיים פניני (61) ממושב גליה וצבי אלון (82) אל"מ בדימוס מצהלה, טוענים, כי בשל היות המדינה והעירייה בעלי השליטה - הרי שלא נותרו לקבוצות המיעוט זכויות כלשהן באמ"י, הניתנות למימוש.

לטענתם, דירקטוריון אמ"י, שהתמנה על ידי המדינה והעירייה, פעל עשרות השנים לטובת המדינה והעירייה ולא לטובת אמ"י או קבוצת המיעוט. לדבריהם, בעשר השנים האחרונות נחשפו אי-סדרים בניהול אמ"י או בהנהלתה, שבגין חלק מהם נפתחו חקירות משטריות והופסקה עבודתם של נושאי משרה בכירים ביותר באמ"י שהיו מעורבים בפרשיות למיניהן. לדברי התובעים נושאי המשרה באמ"י נהגו שלא בתום לב ותוך הפרת חובות האמנים והסדירות כלפי אמ"י ובעלי מניותיה בקרב הציבור הואיל ולא פעלו לטובתן בין היתר משלא ביצעו את הפעולות הבאות במלואן ובחלקן במהלך יובל השנים שחלף: לא רשמו את הזכויות הקנייניות של אמ"י במקרקעי אמ"י בלשכת רישום המקרקעין ו/או לא הסדירו אותם במינהל מקרקעי ישראל במידת הצורך לא פעלו לביטול ההפקעה, לא תבעו את החברה העירונית אתרים לתשלום פיצויים של הנזקים שנגרמו לאמ"י בשל הכרזת ההפקעה ו/או אי ביטולה, לא השביחו את מקרקעי אמ"י ו/או פיתחו אותם בין אם מבחינה תכנונית בין אם בפועל, לא פעלו לאישור תוכנית מתאר באופן שיאפשר לסוחרי נכסים אמ"י לקבל רישיון עסק. לדברי התובעים מדובר בהילת קיפוח מתמשכת של זכויותיהם המהותיות של קבוצת המיעוט על ידי הנהלת אמ"י שהתבטאה באי חלוקת דיבידנד סביר, באי רישום מקרקעי אמ"י, אי פיתוחם והשבחתם ואי ביטול ההפקעה שהוכרזה בשנת 73. התובעים טוענים כי יש לחייב את המדינה לרכוש את כל מניות קבוצת המיעוט תמורת תשלום של לפחות 81 מיליון שקל. בעוד הם מבקשים לתקן את התזכיר של אמ"י ולקבוע כי היא תכליתה ומטרת החברה לפעול על פי שיקולים להשאת רווחיה. טרם נתקבלה תגובת המדינה ועיריית ת"א (תא. 2122/04)