העליון: חברת דלק רשאית לדרוש החזר הלוואה שנתנה לזכיינים לצורך בניית תחנת דלק שלא הוקמה

הלוותה 500 אלף ד` להקמת תחנה בתמורה למשכון קרקע; "לדלק ייגרמו נזקים אם יעוכבו ההליכים"

חברת דלק רשאית לדרוש החזר הלוואה שניתנה לזכיינים לצורך הקמת תחנת דלק שלא הוקמה. התחנה לא הוקמה עקב עיכובים בקבלת ההיתר עבורה.

בית המשפט העליון דחה בקשה של חברת צאלים החזקות בע"מ, שביקשה לעכב ביצוע פסק דין. בפס"ד נקבע כי דלק רשאית לקבל את ההלוואה שניתנה וזאת כיוון שאי השגת היתרי ההקמה לא נגרמו עקב מחדליה של דלק.

צאלים קיבלה מדלק הלוואה של 500 אלף דולר נגד משכון זכויותיה במגרש עליו אמורה היתה להיות התחנה.

בין הצדדים סוכם, כי אם בתקופה של שלוש שנים לא יתקבל היתר להקמת תחנת דלק, יהיה רשאי כל צד לבטל את ההסכם בהודעה של 30 יום. על-פי ההסכם, במקרה זה תידרש צאלים להשיב את ההלוואה בתוך שבעה ימים ממועד ביטולו.

שלוש שנים לאחר ההסכם ומשלא הומצאו היתרי הקמה, הודיעה דלק על ביטול ההסכם ודרשה להשיב לה את ההלוואה. חברת צאלים עתרה לבית המשפט בבקשה שיצהיר כי הודעת הביטול נעשתה שלא כדין.

בית המשפט דחה את הבקשה וקבע, כי העיכובים בהשגת ההיתר לא נגרמו עקב מחדלים של דלק. בעקבות פסק הדין החלה דלק במימוש שטר המשכון בהוצאה לפועל ומנגד ערערה חברת צאלים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי וביקשה לעכב את מימוש המשכון.

השופט יהונתן עדיאל קובע, כי יש לדחות את הבקשה. לדבריו, אין די בכך שחברת צאלים תשכנע כי מימוש הבטוחה יגרום לה נזק גדול ובלתי הפיך, אלא יש לשכנע שעיכוב המימוש לא יגרום נזק לחברת דלק ולא יגרע מסיכויו להיפרע מן הבטוחה באותה מידה.

בית המשפט קובע, כי שוכנע שלדלק ייגרמו נזקים אם יעוכבו הליכי המימוש כיוון שערך המגרש יורד בצורה דרסטית מיום כריתת ההסכם.

(ע.א 1363/04).