בוטל פסק של השמאי רחמים שרים - שוחח עם שמאי הוועדה המקומית ולא יידע המערערים

התקבל ערעור על החלטתו להוסיף 576 אלף שקל להיטל השבחה קודם של 1.73 מיליון שקל

בית משפט השלום בפ"ת החליט לבטל פסק של שמאי מכריע של השמאי רחמים שרים ובו הוסיף היטל השבחה של 576 אלף שקל לפסיקתו הקודמת.

השמאי מהנדס רחמים שרים, בין השמאים הבכירים בארץ, מונה על-ידי הצדדים כבורר בין בעלי נכס מקרקעין בפ"ת והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הוא מונה לאחר שנתגלו ביניהם חילוקי דעות ביחס להיטל ההשבחה שהוטל על הנכס.

שרים הוציא פסק המחייב את בעלי הנכס בתשלום היטל השבחה של 1.73 מיליון שקל (נכון ליולי 2000). לאחר מכן תיקן את פסיקתו ביחס להיטל ההשבחה והוסיף 576 אלף שקל לפסק הדין.

בעלי הנכס טענו בין היתר בערעור, שהגישו באמצעות עו"ד גיל ריבלין, כי השמאי לא העניק להם הזדמנות נאותה לטעון את טענותיהם. לדבריהם, שרים שוחח מאחורי גבם עם שמאי הוועדה.

הם ביקשו מבית המשפט למנות שמאי מכריע חדש כדי לדון ולהכריע בחיוב היטל ההשבחה הנדרש על-ידי הוועדה המקומית. הוועדה טענה, כי לא נגרם למערערים נזק.

השופט א. קסירר קיבל את גרסת המערערים בכל הנוגע לפגיעה בכללי הצדק הטבעי וחריגה מסמכות, וכפועל יוצא מכך ביטל את פסק השמאי המכריע לאחר תיקונו.

לדברי השופט, ניתן להביע תמיהה לכאורה לגבי המהלכים וההידברות של השמאי המכריע ושמאי הוועדה המקומית מאחורי גבם של המערערים. "השמאי המכריע נבחר להכריע בסכסוך על סמך מומחיותו כישוריו וידיעותיו על פי מיטב ניסיונו מתוך הנחה שהוא יפעיל שיקול דעת עצמאי מקצועי ובלתי תלוי", אמר.

השופט החליט לקבל את הערעור ביטל את החלטת שרים ויעביר הסכסוך הסכסוך להכרעת שמאי אחר.

הוועדה המקומית חוייבה בהוצאות המערערים בסך 5,000 שקל.

(ע.א 102/04).