BDI: מספר ימי הפיגור במשק ממשיך להצטמצם - עמד באוגוסט על 10 ימים

מספר ימי האשראי ירד באוגוסט ל-95 ימים; תהילה ינאי: נתוני שלושת החודשים האחרונים, המצביעים על התמתנות בקצב ההטבה, אינם משקפים שינוי מגמה

מגמת ההטבה העקבית והמתמשכת, שאפיינה את מוסר התשלומים הישראלי, בשבעת החודשים הראשונים של השנה, נמשכה גם בחודש אוגוסט, כך עולה מהדו"ח החודשי של BDI לסיכום ימי האשראי ומוסר התשלומים בין חברות ועסקים בישראל.

על-פי נתוני הדו"ח של חברת המחקר, במהלך חודש אוגוסט חל שיפור של יומיים נוספים במספר ימי האשראי בפועל (ימי אשראי בהסכמה בנוסף לימי פיגור) של המשק הישראלי. סך ימי האשראי בפועל עמד בחודש אוגוסט על 95, הטבה של כ-2%, בהשוואה לחודש יולי, אז הסתכם מספר ימי האשראי בפועל ב- 97.

ההטבה שנרשמה במהלך חודש אוגוסט, ממשיכה, למעשה, את מגמת הטבה העקבית והמתמשכת, שמאפיינת את מוסר התשלומים הישראלי מתחילת השנה, זאת, לאחר השיאים השליליים שנרשמו לכל אורך השנה שעברה. על-פי כלכלני BDI, מתחילת השנה חל שיפור של למעלה מ- 25%, במספר ימי האשראי בפועל של המשק הישראלי (בהשוואה לסוף 2003). כאמור, בחודש אוגוסט 2004 עמד מספר ימי האשראי בפועל על 95, שיפור של 32 ימים, בהשוואה לשיא שלילי של 127 ימים, שנרשם רק שמונה חודשים קודם לכן - בסוף דצמבר 2003.

ב- BDI מציינים, כי גם באוגוסט השיפור במוסר התשלומים בישראל, בא כפועל יוצא מצמצום מספר ימי הפיגור של החברות, בעוד שמספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים, ממשיך להישאר יציב. מספר ימי הפיגור בישראל, עמד בחודש האחרון על 10 ימים, בלבד, בהשוואה ל- 12, 14 ול- 17 ימים בחודשים יולי, יוני ומאי, בהתאמה. מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על ידי הספקים ללקוחות העסקיים, לעומת זאת, נותר בחודש אוגוסט - 85 ימים (שוטף פלוס 70 יום), בדיוק כמו בחמשת החודשים הקודמים.

יחד עם זאת, על אף מגמת השיפור, מציינים ב-BDI, כי במהלך החודשים האחרונים ניכרת התמתנות בקצב ההטבה של מוסר התשלומים הישראלי. אם במהלך המחצית הראשונה של השנה עמד קצב השיפור במוסר התשלומים (בהשוואה לחודש הקודם) על 5 ימים, בשלושת החודשים האחרונים עמד קצב השיפור על כיומיים, בלבד.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI ביזנס דאטה ישראל, נתוני שלושת החודשים האחרונים, המצביעים על התמתנות בקצב ההטבה, אינם משקפים שינוי מגמה. ינאי מזכירה כי מספר ימי הפיגור בתחילת השנה היה גבוה ועמד על כמעט 40 ימים. לעומת זאת, כיום, כשמונה חודשים, בלבד, לאחר תחילת השנה, מספר ימי הפיגור בישראל יישר קו עם הממוצע העולמי.

ינאי מוסיפה, כי, עתה, לאחר יישור הקו עם ממוצע ימי הפיגור העולמי, ניצב המשק הישראלי בפני המשוכה הבאה אל עבר נורמליזציה כלכלית מבחן ימי האשראי בהסכמה. לדבריה, אמנם מספר ימי הפיגור הממוצעים של המשק הישראלי עומד בקו עם הממוצע העולמי, אולם, מספר ימי האשראי הממוצעים הניתנים בהסכמה עדיין נחשב לגבוה. לכן, טוענת ינאי, כי המבחן האמיתי הניצב לפתחו של המשק הישראלי הוא צמצום ימי האשראי בהסכמה, תוך שמירה ואולי אף צמצום נוסף, של ימי הפיגור הממוצעים. לדבריה, רק לאחר שמספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה ירד אל מתחת לקו ה- 60 ימים ומספר ימי הפיגור לא יעלה על 10 ימים, נוכל להכריז על התאוששותו של המשק הישראלי.

על-פי נתוני BDI, הענפים בהם מוסר התשלומים היה הטוב ביותר בחודש האחרון (מספר ימי הפיגור היה הנמוך ביותר) הם: מקומות תרבות ובילוי, עם פיגור ממוצע של יום אחד, בלבד. רשתות שיווק, מכולות, מרכולים, מעדניות, עם פיגור ממוצע של 4 ימים וחנויות ורשתות פארם, קוסמטיקה, חומרי ניקוי, פרמצבטיקה ובתי מרקחת, עם פיגור ממוצע של 5 ימים.

מנגד, הענפים בהם מוסר התשלומים היה הירוד ביותר בחודש האחרון (מספר ימי הפיגור הגבוה ביותר) הם: תיירות, בתי מלון, בתי הארחה וצימרים, עם פיגור ממוצע של 27 ימים. שירותי תחבורה, הסעות והובלות נוסעים, עם פיגור ממוצע של 19 ימים וייצור וסיטונאות מוצרי פלסטיק וגומי, עם פיגור ממוצע של 16 ימים.