המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר פרופ` צבי זוסמן: צמיחה מהירה לא מנעה את הגידול באי-שיוויון ובעוני

זוסמן מציין כי הקיצוצים שבוצעו בשנתיים האחרונות בשרותים החברתיים פגעו קשה הן בתשלומי ההעברה והן בחינוך ובבריאות

"הקטנת המגזר הציבורי על ידי הורדת ההוצאה הציבורית לנפש והפחתת שיעור המיסים - חזון משכנע לכאורה - אינו עומד במבחן הניתוח המקצועי, אינו תואם את תנאי המשק הישראלי והשלכותיו החברתיות הצפויות קשות" - כך קובע המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר פרופ` צבי זוסמן, בכינוס שנערך היום (ב`) בבית הנשיא על השלכות המדיניות הכלכלית-חברתית של הממשלה בשנתיים האחרונות.

זוסמן מציין כי הקיצוצים שבוצעו בשנתיים האחרונות בשרותים החברתיים פגעו קשה הן בתשלומי ההעברה והן בחינוך ובבריאות. לדבריו, היה צורך לבצע קיצוץ נרחב בתקציב המדינה, כדי להרחיק סכנה של משבר פיננסי, ואולם עתה נראה שצעדי הריסון הדרושים להרחיק פורענות ולבסס את האיזון התקציבי, הופכים לחזון של הקטנת המגזר הציבורי והממשלה כמטרה בפני עצמה. עוד קובע זוסמן כי הכלכלה החופשית מייצרת יותר ויותר עוני ופערים בחברה הישראלית, וכי רמתם היא אחת הגבוהות בעולם.

לדברי זוסמן, צמיחה מהירה יותר לא מנעה את הגידול של אי השיוויון והעוני. כך לדוגמא בשני העשורים האחרונים עלה התוצר לנפש בישראל ריאלית בשיעור מצטבר של 40%, אבל תחולת העוני, לפני התערבות מערכת הרווחה, עלתה מ-28% ל-34%. מדד אי השיויון בשכר עלה ב-42%. "העובדה, צמיחה אינה מקטינה פערים ועוני. מחקרים רבים שנערכו במדינות רבות מראים שבממוצע אין קשר שיטתי בין צמיחה ומדדים של אי שיוויון . העוני ירד יותר במדינות שבהם התחלקות ההכנסות יותר שיוויונית" אמר זוסמן.

זוסמן מציג שדרת ממצאים מדאיגים שהתפתחו בשני העשירונים האחרונים:

בישראל דרוש תקציב גדול כדי לסבסד עובדים בשכר נמוך.

בישראל , עבודה אינה מצילה מעוני.

אחת ההתפתחויות המדאיגות ביותר היא השינוי באופי העוני בישראל: כמעט מחצית הנפשות העניות נמצאות היום במשפחות שבהם יש מפרנס עובד, אך הכנסתו אינה מספיקה כדי להחזיק את המשפחה מעל לקו העוני.

ההחמרה בעוני בולטת במיוחד אצל שכירים בעלי השכלה ומיומנות נמוכים ששכרם נמצא בירידה מתמדת.

ללא סבסוד נרחב של שכר העובדים, על ידי מס הכנסה שלילי או בשיטות סבסוד אחרות, לא ניתן יהיה להתמודד עם התרחבות העוני בקרב שכירים.

מרוב קיצוצים, צריכת שרותי חינוך ובריאות במיוחד על ידי הציבור מפגרת בהרבה. צריכת שרותי החינוך והבריאות הציבוריים והפרטיים כאחד גדלה ב-15% לנפש, כשליש משיעור הגידול הריאלי שנרשם בצריכה הפרטית לנפש שהסתכם בלמעלה מ-35%.

השענות הולכת וגדלה על שרותי חינוך ובריאות הנרכשים בכסף, בעיקר על ידי ציבור היכול להרשות לעצמו לממן אותם באופן פרטי.

זוסמן יוצא גם חוצץ נגד טענות הממשלה לפיהן העניים אשמים בגורלם. "הטענה שהעני אשם בעוניו מקורה בתרבות האמריקאית, אך רחוקה מאוד מהתרבות האירופית. מחקר שפורסם מראה ש-71% מהאמריקאיים מאמינים שעניים יכולים להוציא את עצמם מהעוני אם יעבדו יותר קשה. לעומת זאת 60% מהאירופיים מאמינים שהעניים נמצאים כלואים במלכודת עוני, שממנה אין בכוחם להוציא את עצמם לבד. לא צריך להרחיב את הדיבור על איזו גישה קרובה יותר למורשת הישראלית", אמר זוסמן.