חגיגת השכר של אלי יונס - אקורד הסיום

כ-13 מיליון שקל זרמו לכיסו של מנכ"ל בנק כללי בשלוש השנים האחרונות

תשקיף בנק כללי מאפריל 97' חשף את אחד מהסכמי ההעסקה המדהימים במיגזר העיסקי - זה של מנכ"ל הבנק, אלי יונס. למרות שלא הקפיץ במהלך שנות תפקידו את התשואה על ההון של הבנק, ודאי לא את התשואה לבעלי המניות, הפך יונס לאיש עשיר, רחוק מהמשכורות הרזות במשרד החשב הכללי שאותו עזב ב-93' כדי לנהל את הבנק המיוחס של משפחת רוטשילד.

זמן קצר לפני פרסום התשקיף, עברה השליטה בבנק כללי לקבוצה דרום אפריקאית אינווסטק. עד להעברת השליטה נהנה יונס משכר גבוה, מבונוס וכן מהטבות שונות ומשונות שאינן נכללות בהרכב הסוציאליות המוכר (החזר הוצאות לימודים לילדיו, מנוי משפחתי למועדון ספורט). בעקבותיה, הוא זכה לזרם של הטבות שכמעט והטביע אותו.

הברון אדמונד דה רוטשילד העניק ליונס מתנת פרידה אישית - בונוס של 600 אלף דולר וכן מניות בנק כללי שאותן מכר יונס תמורת סכום דומה. בנק כללי שילם למנכ"ל שלו פיצויי פרישה (למרות שהמשיך בתפקידו לבקשת בעלי השליטה החדשים) בסכום של שנת עבודה אחת - כמיליון שקל.

הרומן בין יונס לדרום אפריקאים לא האריך ימים ובסוף 98', מקץ 5 שנים בתפקיד, הוא פרש. בעלות שכרו של יונס אשתקד - כמעט 3 מיליון שקל - גם תוספת פיצויים מוגדלת בסך 526 אלף שקל ובסה"כ קיבל מהבנק ומבעליו כ-13 מיליון שקל ב-3 השנים האחרונות.

עם זאת, יונס יכול לחוש מאוכזב מפקיעת אופציות שהוענקו לו ע"י בעלי הבית החדשים בבנק כללי במארס 97'. בזמנו שיקפו האופציות הטבה כלכלית של 1.8 מיליון שקל, אך התשואה השלילית של מניות הבנק מאז, מנעה ממנו ליהנות מההטבה הזו.

בתקופתו של יונס הניב בנק כללי למשקיעים במניותיו תשואה ריאלית שלילית של %60, אך מסתבר שהבנק יודע גם יודע להיטיב, עם מנהליו. מלבד יונס עוד ארבעה מנהלים הרוויחו כמיליון שקל אשתקד - המנכ"ל החדש, יונתן עירוני, הסמנכ"לים שוקי אורן ויואל ברגר והיועץ המשפטי, צבי שטרייגולד.

מי שהניב למשקיעים תשואה נמוכה אף מזו של בנק כללי הוא בנק המשכנתאות של משפחת שובל, בנק ירושלים. למרות שאשתקד "נחתך" הרווח של בנק ירושלים בכמעט חצי, קיבל יו"ר הדירקטוריון שלו, דוד בלומברג, שכר בעלות כוללת של 2.2 מיליון שקל (2.3 מיליון שקל ב-97'). אגב, לאחרונה הפחית בלומברג את מעורבותו בבנק ל-%85 משרה כדי לפנות זמן לעסקים אחרים, אך שכרו צפוי לקטון רק ל-%95 משכרו הנוכחי.

אשתקד, נימק מזכיר הבנק את ההטבות לבלומברג ב"תרומתו העצומה להצעדת הבנק אל עידן חדש, קידומו והכנסתו לתחומי פעילות חדשים". עד שעידן זה יחלחל גם לתוצאות הבנק, הוא מספק למשקיעים במניותיו תשואה עלובה ושלילית של %74 ב-5 השנים האחרונות. תשואה ריאלית שלילית של %79 היתה ב-5 השנים האחרונות מנת חלקם של המשקיעים בבנק הספנות והבנק למסחר. גם הבנקים הללו שילמו אשתקד היטב לבכירים - 1.8 מיליון שקל עלות שכרו של מנכ"ל בנק הספנות דוד לוינסון ו-1.2 מיליון שקל של יו"ר דירקטוריון הבנק למסחר (ובעל השליטה בבנק) שמיל ובר