"המגעילים האלה חייבים למות"

הלהיט הראשון של בוג'ו בנטון הג'מאייקני הטיף לרצח של הומואים. ביום חמישי, אם העתירה של אגודת ההומואים תדחה, הוא אמור להופיע בישראל > גלעד רייך

"אני מעוניין להצהיר על כך בכתב - מעולם לא תקפתי אף אחד בעל אמונה שונה מזו שלי וכן מעולם לא ביקשתי לתקוף מישהו כזה... אני לא מאמין ברצח או הרג של חפים מפשע רק בגלל שהם שונים ממני בדרך כלשהי". ההצהרה המרגיעה הזו לא פורסמה על ידי פושע מסוכן או על ידי קנאי דתי בעל אמונה יוקדת. היא נכתבה על ידי אמן הרגאיי והדאנסהול הג'מייקני בוג'ו בנטון ומצויה במכתב שהעביר אל מפיקי הופעתו בארץ, אשר תתקיים השבוע בחוף פלמחים. למוד ניסיון ממקרים עברו, העביר בנטון את הצהרתו מבעוד מועד על מנת שתהווה תגובת מנע להתנגדויות שמעוררת הגעתו לישראל.

בנטון נחשב לאחד הכוכבים הגדלים ביותר בהיסטוריה של הרגאיי ולזמר היחיד בג'מייקה שהכניס יותר להיטים לראש מצעד הפזמונים מבוב מארלי האגדי. כוכב שהתפרסם לראשונה לפני כ-12 שנים כששירו "בום ביי ביי" כבש את רחבות הריקודים בג'מייקה ומאוחר יותר גם את תחנות הרדיו המערביות. עברו כמה שבועות מרגע פרסום השיר ועד שמישהו שלא דובר את שפת הפטואה, האנגלית השבורה של הג'מייקנים, שם לב שבפזמון החוזר שר בנטון: "בום ביי ביי, תירה להומו בראש, המגעילים האלו חייבים למות".

התפוצצות הפרשה יצרה הד חזק כל-כך שממשיך ומלווה את בנטון עד היום. מילות השיר פורסמו בזמנו בעמוד הראשון של ה"ניו-יורק פוסט" וארגוני הומואים ולסביות הפגינו מול תחנות רדיו שהשמיעו אותו. מתנגדיו של בנטון תבעו את חיסול הקריירה שלו ודרשו התנצלות רשמית מהמוסיקאי הצעיר, שהיה בסך הכל בן 19 כשהצליח להרגיז ולפגוע בכל כך הרבה אנשים. אוהדיו הרבים, גם אלו מחוץ לג'מייקה, טענו שבנטון בסך הכל נתן ביטוי אומנותי למציאות החברתית הקשה בג'מייקה, אשר עיר הבירה שלה, קינגסטון, מלאה בחבורות של צעירים חמושים.

"בוג'ו בסך הכל היה הראשון שאמר בקול את מה שכולם חושבים שם", אומר מומחה למוסיקה ג'מייקנית. "ג'מייקה היא מדינת עולם שלישי ושנאת הומואים היא דבר מקובל שם. הקהל הג'מייקני צמא לדיבורים על הרג ורצח והם חלק מהדיבור היומיומי, הלגיטימי".

בוג'ו בנטון מגיע לארץ במסגרת אירוע "כל הקופה - ג'מייקה", שמפיקים "שב"ק מיוזיק" (יוצאי להקת שבק ס', הזמר מוקי והגיטריסט-מפיק פילוני) יחד עם נביא הרגאיי בארץ, המפיק גיל "ראסטה" בונשטיין. בשנה שעברה הפיקה החבורה הזו את האירוע "כל הקופה" אשר ציין 10 שנים לתחילתה של סצינת ההיפ-הופ והרגאיי בארץ. השנה מוקדש האירוע לזרם המוסיקלי "דאנסהול" שהוא למעשה רגאיי מהיר יותר, אגרסיבי יותר וקליט יותר, כזה שמותאם לרחבות הריקודים ול"סאונד סיסטם" הג'מייקנים. הזמר שאגי, המוסיקאי שון פול, ובנטון עצמו הם נציגיו הבולטים של הז'אנר הזה שהולך ומתבסס במקביל לרגאיי המסורתי, סטייל בוב מארלי. בישראל יותר ויותר אמני ראפ פונים לכיוון ה"דאנסהול" ובראשם הראפר פישי הגדול ודי.ג'יי "כלבתא".

פילוני, או בשמו האמיתי - דני קרק, הפך בשנים האחרונות למפיק מוסיקלי נחשק בג'מייקה ואף העתיק את מקום מגוריו לשם. את בנטון הוא פגש כבר כמה פעמים בעבר בנסיבות מקצועיות ואין לו ספק שבוג'ו בנטון של היום לא מחזיק בדעות האפלות שהביאו לו את התהודה העולמית. "בנטון הפך בעשור האחרון לראסטפארי, המקבילה הג'מייקנית לחזרה בתשובה אצלנו", מסביר פילוני מדוע החליט להזמין אותו להופיע בישראל על אף הבעייתיות הכרוכה בכך. "הוא מוסיקאי בחסד שבתקליטיו האחרונים מפיץ מסרים של אהבה, שלום ואחדות - העקרונות המנחים של כל ראסטה. כל הקטע של שנאת ההומואים זה משהו שאני מתבייש בו, זה מביך אותי. אבל כשהתלבטנו בנושא, הבנו שבארץ יש הרבה אנשים, ביניהם חברי כנסת דתיים, שאומרים וחושבים דברים חמורים בהרבה מהמסרים שבוג'ו מעביר בשירים שלו. יכול להיות שהוא לא אוהב הומואים וזו זכותו, אבל בשורה התחתונה הוא אדם שמפיץ הרבה יותר אהבה משנאה, ובנוסף - הוא התחייב בפנינו בכתב לא לשיר את 'בום ביי ביי'".

מי שלוקחים את שנאת ההומואים של בנטון ושל מוסיקאים ג'מייקנים נוספים קצת פחות בשלוות נפש אלו ארגונים אירופאים וצפון אמריקאיים שנלחמים כנגד אפליה על רקע נטייה מינית והומופוביה. בחודשים האחרונים יצאו כמה מארגונים אלו במסע יחצנ"י ומשפטי כנגד מספר אמני "דאנסהול" ביניהם "אלפנט מאן", "בינימאן" הבריטי ו"באונטי קילר". שיאו של המאבק היה לפני חודשיים כששתי הופעות של בוג'ו בנטון בגרמניה בוטלו בלחץ ארגון ההומואים והלסביות הגרמני. בנוסף לכך נפסלה השתתפותו של "בינימאן" בטקס חלוקת פרסי האם.טי.וי במיאמי, והחל מסע כלל אירופאי של ארגון outrage! הבריטי כנגד "מוסיקת רצח", המכילה בתוכה מסרים הומופובים אלימים. יו"ר הארגון, פיטר טאצ'הל, אף הצהיר כי בנטון "שווה ערך מבחינה מוסרית לניאו-נאצים הקוראים להרוג יהודים ושחורים".

במקביל, החל ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" בחקירת תלונה שהוגשה למשטרת קינגסטון ב-25 ביוני השנה ובה מואשמים בוג'ו בנטון וחמישה גברים נוספים בתקיפה של קבוצת גברים, רק משום שחשדו בהם כי הם הומואים. לפי החשד, תוך כדי שהם מכים את עוברי האורח, הטיחו בהם בנטון וחבריו את כינוי הגנאי להומואים בג'מייקה: "battyman". אותו כינוי, אגב, בו השתמש בנטון בשירו "בום ביי ביי" על מנת לתאר את האנשים בהם צריך לירות. "אמנסטי" אישרו שהגיעו לידיהם עדויות על התקיפה ובחליפת מכתבים עם מפיקי הזמר ציינו כי בנטון מעולם לא התכחש בפומבי למילות השיר "בום ביי ביי". עוד דאגו נציגי "אמנסטי" לציין כי בנטון ממשיך לשיר את השיר בהופעות ואף שילב אותו באוסף "הלהיטים הגדולים של בוג'ו בנטון" שיצא לאחרונה.

מייק המל, יו"ר אגודת ההומואים, הלסביות, הביסקסואלים והטראנסג'נדרס בישראל, מתכוון לבקש משר הפנים למנוע את כניסתו של בוג'ו בנטון לארץ. "האגודה רואה בחומרה כל גילוי של הסתה לאלימות באשר היא. הסתה ישירה כנגד הומוסקסואליות הכוללת קריאה לאלימות ופגיעה פיזית באנשים על רקע נטייתם המינית, אינה דבר שאפשר לקבלו, גם לא במסגרת חירות אומנותית או תרבותית. האגודה קוראת לשר הפנים שלא לתת במה פתוחה לגילויי ההסתה לאלימות ולמנוע את כניסתו של בוג'ו בנטון לארץ". עוד מבטיחים באגודה, כי במקרה ושר הפנים יידחה את בקשתם, הם יישקלו צעדים נוספים על מנת למנוע את ההופעה הצפויה.

אם הניסיונות האלו לא יצליחו, יופיע בנטון ביום חמישי, ה-16 לספטמבר, מגובה ב-7 נגנים ו-3 זמרות ליווי, כשמוקי, דודו טסה ופישי הגדול מחממים אותו. *

"כל הקופה - ג'מייקה" - בוגו' בנטון בהופעה - 16.9.04 - חוף פלמחים.