מתנגדים לות"ל: אט"ד מבקשת למנוע מכרז לסלילת כביש 461

בעתירה טוענת אדם טבע ודין, כי לוועדה הארצית לתכנון ובנייה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אין סמכות לדון ולאשר לעניינים הנוגעים לכביש. עוד טוענת האגודה, כי הליך האישור שמכוחו מוצא המכרז היה פגום ויש להצהיר על ביטולו

אדם טבע ודין עתרה היום (ב') לבג"ץ בבקשה למנוע את פרסומו של מכרז לביצוע העבודות לסלילתו של כביש 461 - כביש רוחב המקשר את חוצה ישראל במזרח לכביש 4 במערב סמוך לשדה התעופה בן-גוריון.

בעתירה טוענת אדם טבע ודין, כי לוועדה הארצית לתכנון ובנייה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אין סמכות לדון ולאשר לעניינים הנוגעים לכביש. עוד טוענת האגודה, כי הליך האישור שמכוחו מוצא המכרז היה פגום ויש להצהיר על ביטולו.

ב-14 ביוני 2004 אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את דרך 461 ממחלף הטייסים עד מחלף גבעת כוח. הכביש המתוכנן אמור לעבור בתוך שטח שייעודו מוגדר "נוף כפרי פתוח" על-פי תמ"א 31, ולחצות שטח חקלאי פתוח. האגודה אומרת, כי שטח חקלאי זה הוא אחד מהאחרונים שנשארו באיזור צפוף אוכלוסייה.

לטענת האגודה, יזמי התוכנית ניסו להעבירה לצינורות התכנוניים הרגילים וכשראו כי ישנה התנגדות רבה מצד גורמים תכנוניים החליטו להעבירה לסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות בכדי לעקוף ההתנגדויות.

עוד נטען, כי אישור התוכנית על-ידי הות"ל בטל וחסר כל תוקף חוקי בשל העובדה שהכנת תסקיר ההשפעה על הסביבה בעניין היה פגום והתבסס על מידע חלקי.

לטענת האגודה, תסקיר השפעת הסביבה חייב לכלול כחלק ממערך השיקולים לבחירת החלופה המועדפת את העלויות החיצוניות של הפרויקט על הסביבה.

העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד אלי בן-ארי. (בג"ץ .8425/04)