סמי תותח ואביחי סטולרו מתכננים להפוך את יסקל לחברת מימון חוץ בנקאי

השניים ירכשו 75% מיסקל, שנמצאת תחת ניהול נאמן, תמורת הזרמת כ-8 מיליון שקל במזומן * בשלב השני מתכננים תותח וסטולרו גיוס הון נוסף

סמי תותח, מבכירי אמדוקס לשעבר ואיש העסקים אביחי סטולרו, אשר משלימים בימים אלה את רכישת השליטה בשלד הבורסאי יסקל , מתכוונים שהחברה תעסוק בתחום הפקטורינג ובתחום מימון עסקאות נדל"ן.

פעילות פקטורינג היא למעשה הענקת הלוואות גישור ומימון חוץ בנקאי לשוק המקומי וליצואנים. הגוף שמבצע את הפקטורינג רוכש מהחברה שמבקשת מימון את חובות לקוחותיה, ותמורתם מעניקים לה, מיידית, את סכומי החובות. מהלך זה מתבצע תמורת תשלום עמלה וריבית למבצע הפקטורינג, שמקבל גם את הסיכון בגין החוב. על פי ההערכות בכדי לבצע פעילות זו תידרש יסקל לגייס הון, באמצעות הנפקה ציבורית של איגרות חוב וגיוס מימון בנקאי.

תותח ישמש כמנכ"ל

סטולרו ותותח ירכשו את השליטה ביסקל באמצעות חברת פסגות, שמוחזקת בשיעור של כ-90% על ידם. ביתרת המניות מחזיק עורך הדין אייל רייף, שלו אופציה לרכוש מתותח ומסטולרו 5% נוספים מחברת פסגות. תותח צפוי לשמש כמנכ"ל ויו"ר חברת יסקל. בדיווח של יסקל לבורסה מהיום ובהתייחס לפעילות הפקטורינג, מציינת פסגות שבשונה מחברות אחרות, שמעניקות שירותי פקטורינג בישראל, מכוסה פסגות באמצעות פוליסת ביטוח אשראי שמונפקת על ידי החברה הישראלית לביטוח אשראי (בסס"ח).

החוב יימחק

תותח וסטולרו אמורים להשלים את רכישת מניות יסקל עד ל-1 לאוקטובר השנה, ואם לא יעשו כן עשויה המניה להימחק מהמסחר בבורסה. על פי מבנה העסקה המתגבש, אמורה פסגות לרכוש בסופו של תהליך כ-75% מחברת יסקל וזאת בתמורה לכ-8 מיליון שקל שיוזרמו לתוך החברה. לאחר הקצאת המניות, תחזיק פסגות בכ-75% ממניות יסקל, פויכטונגר השקעות תחזיק בכ-1.25%, מאיר חן יחזיק בכ-3.91% ממניות החברה, לאומי קרנות נאמנות תחזיק בכ-2.56%, בנק לאומי יחזיק בכ-1% והציבור הרחב יחזיק בכ-16.25%. במקביל ליסקל חוב של 110 מיליון שקל לפויכטונגר השקעות, זכר לימי שליטתה של קבוצת פלד גבעוני. החוב יימחק אך יותיר לפויכטונגר השקעות, שנמצאת אף היא בהקפאת הליכים, את הזכות להנות מתביעות כלפי צדדים שלישיים, אם יהיו כאלה בעתיד.

כיצד צברה יסקל חוב של 110 מיליון שקלים כלפי פויכטונגר השקעות? לפני שנתיים בלבד הייתה פויכטונגר השקעות חברת השקעות סולידית עם קופת מזומנים שמנה של יותר מ-80 מיליון שקל, ונטולת חובות כמעט. קבוצת פלד גבעוני, שהחזיקה בשליטה האפקטיבית בפויכטונגר השקעות, מינפה מזומנים אלו וערבה לכספים שהלוותה חברת יסקל (שהוחזקה על ידי פויכטונגר השקעות) לצורך רכישת מניות פורמולה על ידי יסקל, במחירים מופקעים.

בקבוצת פלד גבעוני סברו שניתן יהיה להשתלב בגרעין השליטה בחברת פורמולה ואף חתמו על הסכם שערורייתי עם האחים גולדשטיין, למכירת מניותיהם של האחרונים בחברת התוכנה. על פי ההסכם המקורי, שילמה יסקל 25 מיליון דולר במזומן תמורת 6.4% בלבד מפורמולה, לפי שווי חברה דמיוני של 390 מיליון דולר. המשכו של ההסכם כלל מכירת 10.5% נוספים מהחברה, תמורת 43 מיליון דולר, אולם חלקו השני של ההסכם לא יצא בסופו של דבר לפועל.

לשם מימון הרכישות השערורייתיות הללו, נאלצה יסקל ללוות כספים מבנק לאומי ומכיוון שלא היו לה האמצעים להרים עסקאות בהיקפים האמורים, היא ריתקה לצורך כך את קופת המזומנים של חברת פויכטונגר השקעות, שערבה להלוואות אלו. כיום, שנתיים מאוחר יותר, מנסים סטולרו ותותח להחיות את החברה, בתקווה שהפעם מחזור החיים שלה יהיה ארוך יותר ומעובה בפעילות עסקית כלכלית.