אבשלום נוריאל לא מסגיר את מקורות המימון: "יש לי שני שותפים בחיים - אשתי ומס הכנסה"

נוריאל, שרכש את המניות תמורת כ-25 מיליון דולר, בראיון ראשון: "המניות נרכשו אישית על ידי. אין לי כל אחזקה באל-על או באופציות של החברה" "נכנסתי לעסקה בזכות משפחת בורוביץ`. אשמח להיות חלק מהם וללמוד מהם"

בשבוע שעבר, יום לפני ערב חג הסוכות, שלל מקורב למשפחת בורוביץ`, בעלת השליטה בכנפיים , את האפשרות שכור תמכור את מניותיה בקבוצת כנפיים לאבשלום נוריאל, בעל חברת הלוגיסטיקה מובילי דרור: "מדובר במשפחה טובה, אבל אני חושב שכשזה יגיע לרגע שבו צריך לשים כסף על השולחן, הוא לא ירכוש גם את המניות מכור". על פי אותו מקורב, במשפחת בורוביץ` העדיפו את אפריקה ישראל כשותפה בקבוצה, מה שנראה אז כאפשרות הריאלית ביותר.

אלא שבמהלך החג חל מפנה דרמטי. אפריקה , שנראה היה כי דרכה לשותפות בשליטה בכנפיים סלולה, נסוגה במפתיע מהמו"מ, וכור מכרה 15% ממניותיה בכנפיים בעסקת בזק לנוריאל - מי שנתפס כאנדרדוג בעסקה. בסה"כ מכרה כור 19% מתוך 28.3% ממניות כנפיים שבבעלותה, תמורת 33 מיליון דולר. בקבוצה לא חושפים רשמית את זהות הרוכשים, אולם לדברי מקורבים, 15% מהמניות נמכרו לנוריאל ויתר ה-4% נמכרו לבני משפחת בורוביץ` - 3% למנכ"ל החברה, פרופ` ישראל (איזי) בורוביץ`, ו-1% לתמי מוזס-בורוביץ`, רעייתו של דוד (דדי) בורוביץ`, אחיו התאום של איזי.

חילוקי דעות

על פי גורם המקורב לעסקה, הסיבה שהמניות נמכרו בסופו של דבר לנוריאל ולא לאפריקה נבעה מחילוקי דעות בין אפריקה לבין משפחת בורוביץ`. לדברי אותו גורם, באפריקה לא הסתפקו בקבלת נציג בדירקטוריון ודרשו לקבל גם זכויות וטו מיוחדות למניות, שיאפשרו להם לטרפד בעתיד מהלכים של הקבוצה שיזמו הבורוביצ`ים, אם אלו לא יתאימו לאינטרסים של אפריקה.

לדברי מקורב לבורוביצ`ים, הדרישה הזו של אפריקה טרפדה את העסקה כולה. "המניות של המשפחה `נקיות` - אין עליהן כל שעבוד או חוב, והן חופשיות למכירה או לכל עסקה אחרת", טוען המקורב. "לכן איזי ודדי סירבו להעניק לאפריקה זכות וטו שתפגע בחופשיות של המניות שבידיהם. הם היו מוכנים לתת להם זכות סירוב ראשונה הדדית, אבל לא מעבר לכך".

לדברי אותו מקורב, האחים בורוביץ` רוצים לשמור על שליטתם המלאה בכנפיים - שליטה שעלולה הייתה להתערער אם תינתן לאפריקה זכות וטו. "המשפחה ומקורביה מחזיקים כיום בכ-56.8% ממניות כנפיים, והם לא יתנו לשום עסקה לערער את ההגמוניה שלהם בחברה, אפילו אם זה גוף שהם כן מעוניינים לחבור אליו כמו אפריקה ישראל" אומר אותו גורם.

אותו גורם טוען, שאם כור לא הייתה לחוצה למכור את המניות בשבוע שעבר, ניתן היה להגיע לעמק השווה בין בורוביץ` לאפריקה, שכן הייתה נכונות בין הצדדים לשתף פעולה. אלא שכור הייתה לחוצה למכור את המניות, על מנת לכלול את רווחי ההון כבר בדו"חות הרבעון השלישי (שהסתיים ביום חמישי, בו חל החג). לכן כשהיה ברור שהצדדים לא יגיעו להסכמה הופעלה האופציה השנייה - מכירת המניות לנוריאל.

מניעת מכירת בלוק

כאמור, בכור היו לחוצים לסגור את העסקה עד יום שישי, על מנת שרווחי ההון שינבעו ממנה, בסך 12 מיליון דולר, יוכלו להיכלל כבר ברבעון השלישי. בסופו של דבר, מרבית הרווחים - כ-10 מיליון דולר אכן יכללו ברבעון זה, ויתר ה-2 מיליון דולר יכללו רק ברבעון הרביעי. המכירה העניקה לכנפיים שווי חברה של 170 מיליון דולר - נמוך בכ-4% מהשווי הממוצע של החברה ב-30 הימים האחרונים.

האינטרס של משפחת בורוביץ` במכירה היה מניעת מצב שבו הבלוק של כור יימכר במלואו לגוף אחד, שיצור גוש חוסם בשליטה בחברה. משימה זו זכתה להצלחה לאחר המכירה האחרונה. "עיקר המשימה שלנו הייתה למנוע מצב שבו החבילה כולה תימכר למישהו אחד שיתבסס כאופוזיציה בכנפיים", אומר גורם בקבוצת בורוביץ`. "אם מישהו היה רוכש 28.3% בחברה, זה יכול היה ליצור לנו כאב ראש לא קטן. מה שקורה עכשיו זה ש-15% נמכרו לנוריאל, 4% נמכרו לנו והיתר - 9.3% ימכרו בעתיד (כך אני מאמין) בעיקר לגופים מוסדיים - מה שימנע יצירת גוש חוסם לנו בחברה".

בקבוצה מאמינים שכור לא תמשיך להחזיק ביתר המניות בטווח הארוך, וכי גם הן תימכרנה בשוק. ההערכות הן שהמניות לא ימכרו לגוף אחד, משום שאף אחד לא יסתפק באחזקות מיעוט כה קטנות בחברה, ולכן הן תימכרנה בהפצה כלשהי בשוק המוסדי או במתכונת דומה, למשקיעים פיננסיים.

משפחת בורוביץ` אפוא, הצליחה לפרק בכך את המוקש שהיה טמון באחזקה של כור, שהייתה עלולה לערער את שלטונה בחברה, שתשלוט בקרוב באל-על. נזכיר, שבאמצע דצמבר תוכל קבוצת כנפיים לממש את האופציות שלה במוביל הלאומי ולהפוך לשולטת בו עם אחזקה של 52% (לעומת 22% כיום).

דמות אנונימית

רוכש המניות העיקרי, אבשלום נוריאל, הוא דמות אנונימית בשוק ההון, אם כי כמו אנשי עסקים לא מעטים הוא מוכר יותר לאוהדי הספורט. נוריאל הוא הבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל נצרת עילית, שמשחקת העונה לראשונה בליגת העל. בכך שייך נוריאל לליגה מכובדת של אנשי עסקים, כמו יעקב שחר (מכבי חיפה), משה תאומים (הפועל ת"א) לוני הרציקוביץ` (מכבי ת"א), ועוד.

נוריאל (40) הוא מנכ"ל חברת הלוגיסטיקה מובילי דרור, שנמצאת בבעלות משפחתו. בעבר דובר על כך שנוריאל השתתף בהנפקת אל-על, וכי הוא רכש אופציות לכ-10% ממניותיה, אולם היום הוא מכחיש את הדברים וטוען כי אינו מחזיק בשום נייר של חברת התעופה.

נוריאל מעדיף להמשיך ושמור על אנונימיות, ואינו שש לחשוף פרטים אודותיו ואודות פעילותו או פעילות החברה שבניהולו. לדבריו, מניות כנפיים שנרכשו מכור נרכשו אישית על ידו ולא על ידי החברה שבבעלות משפחת נוריאל כולה. "אני חלק מהמשפחה, אבל המניות נרכשו אישית על ידי. אין לי כל אחזקה באל-על או באופציות של החברה".

מובילי דרור נחשבת לאחת מחברות הלוגיסטיקה הגדולות בישראל, שפועלות בתחום שינוע מטענים מדלת לדלת. החברה היא חברה פרטית שבבעלותה למעלה מ-200 משאיות, אולם נוריאל מסרב לחשוף פרטים אודות היקף פעילותה.

כיצד אתה רואה את ההשקעה בכנפיים - השקעה פיננסית או אסטרטגית?

"אני רואה בהשקעה כהשקעה לטווח ארוך, ואני מאמין שאשאר שם למשך שנים. עדיין לא החלטתי אם לממש את האפשרות למנות נציג בדירקטוריון כנפיים. אני מכיר ומכבד את משפחת בורוביץ`, ואני חלק מהם. הם ידעו לנהל עד היום את החברה ואני מאמין ביכולת שלהם גם בעתיד הן בכנפיים והן באל-על. מי שיוביל את כנפיים בשנים הקרובות זה משפחת בורוביץ`, ואני אשמח להיות חלק מהם וללמוד מהם. נכנסתי לעסקה בזכותם".

כיצד מומנה רכישת המניות בכנפיים? רכשת מניות בכ-25 מיליון דולר, וזה לא כסף קטן.

"אני מעדיף לא למסור פרטים. יש לי שני שותפים בחיים - אשתי ומס הכנסה - להם אני נותן דין וחשבון, ולא לאף אחד מעבר לכך".