קטע 18 בחוצה ישראל: המועצה הארצית תדון מדוע לא נבחנה גם חלופת המינהור

הירוקים: אם כוללים את העלויות הסביבתיות חלופת המינהור זולה מהכביש

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון מחר (ג') בשאלה מדוע לא נבחנה חלופת המינהור בעת תכנון קטע 18 של כביש חוצה ישראל, העובר ברמת מנשה עד ליקנעם.

הדיון יתקיים בעקבות שאילתא של נציג הקק"ל במועצה, פנחס כהנא, ובעקבות דרישת בג"ץ לקבל את תשובת המועצה, כהמשך לעתירות החברה להגנת הטבע ואט"ד בעניין.

לטענת דורשי חלופת המינהור, ביניהם הארגונים הירוקים והמועצה האיזורית מגידו, הצוות המלווה לתכנון הכביש לא קיים דיון בחלופת המינהור, וזאת למרות שהכביש מבתר לשניים את אחד משטחי הנוף הרצופים האחרונים בארץ.

הצוות המלווה לתכנון הכביש מורכב מנציגי משרדי הממשלה ונציג חברת כביש חוצה ישראל. צוות זה הוא ועדת תכנון מיוחדת לכביש, ולכן המועצה הארצית נמנעה עד כה מלדון בשאלות הקשורות בו.

במהלך הדיון יטען נציג החברה להגנת הטבע, יואב שגיא, שאם הוועדה הייתה עורכת תחשיב, הכולל בתוכו את כל העלויות הסביבתיות שיגרום הכביש, היה מתברר לה שחלופת המינהור, לא רק שתקטין את הפגיעה בסביבה, אלא שהיא זולה מחלופת הכביש הרגיל.

לדברי שגיא, התנגדות הארגונים הירוקים והמועצה האיזורית מגידו לכביש נובעת מכך שמצפון לבאר שבע אין שטח רצוף אחד, שאורכו למעלה מארבעה ק"מ.

עוד תטען החברה להגנת הטבע, שעבודה שהכינו הכלכלנים פרופ' עזרא סדן ורן חקלאי מוכיחה, שגם אם ביצוע הכביש יתעכב בשל הצורך לתכנן מנהרה, הרי שעיכוב כזה לא יגרום נזק כפי שנטען.