טורקיה מפשירה יחסים ביטחוניים: חידשה התעניינות במל"ט ישראלי

משרד ההגנה הטורקי בודק רכישת מל"טים מתוצרת תע"א ואלביט מערכות ב-100 מיליון דולר

נציגים של משרד ההגנה הטורקי פנו בימים האחרונים לבכירי מערכת הביטחון בישראל ולתעשיות הביטחוניות וביקשו להניע מחדש את העיסקה לרכישת מטוסים ללא טייס עבור הצבא הטורקי, שביטלו במפתיע לפני כחצי שנה.

ל"גלובס" נודע, כי הפעם מדובר בעיסקה קטנה באופן משמעותי, בהיקף של כ-100 מיליון דולר, לעומת העיסקה המתוכננת המקורית שהיקפה נאמד ב-600 מיליון דולר. גורמים ביטחוניים בישראל אמרו, כי הסיבה העיקרית לצמצום העיסקה המתוכננת היא תקציבית.

"התכנון המקורי של הטורקים היה יקר מדי, ולפני כחצי שנה הם ערכו רביזיה של הפרויקטים הביטחוניים הגדולים שלהם והכינו תוכניות חדשות להצטיידות", אמר הגורם הביטחוני.

עיסקת המל"טים המתוכננת אמורה להתבצע במשותף על-ידי "היריבות המושבעות" בתחום המל"טים - התעשייה האווירית ואלביט מערכות. לפני שנים אחדות, כאשר הפרויקט היה בחיתוליו, אילץ משרד הביטחון את התעשייה האווירית ואלביט לשתף פעולה ולמכור חבילה משולבת של מל"טים מדגמי "הארון" של התעשייה האווירית ו"הרמס" של אלביט.

התחרות בתחום המל"טים מול לקוחות בחו"ל גרמה לא פעם להורדת מחירים מלאכותית, ולדברי גורמים במשרד הביטחון, נגרם נזק לתעשייה הביטחונית הישראלית בשל כך.

לאחרונה זכתה אלביט מערכות בפרויקט הבריטי החשוב בתחום המל"טים KEEPER WATCH, יחד עם חברות גדולות בארה"ב ובאירופה. היקפו של הפרויקט נאמר ב-1.5 מיליארד דולר.

התעשייה האווירית מוכרת את המל"טים מתוצרתה לזרועות השונות של הצבא האמריקני וללקוחות רבים נוספים בעולם. שתי החברות מוכרות מל"טים לחיל האוויר הישראלי. התעשייה האווירית אף צפויה לחתום בקרוב על פרויקט גדול של יצור ושיווק מל"טים לצבא זר.

גורמים במערכת הביטחון ציינו, כי ההתעניינות הטורקית המחודשת בתוצרת הביטחונית הישראלית עשויה להצביע גם על הפשרה מסוימת ביחס של הממשל הטורקי אל ישראל, לאחר שבחצי השנה האחרונה התבטאו אישים טורקים בכירים נגד ישראל ונגד מדיניותה בשטחים. בראש התומכים עמד ראש הממשלה הטורקי, רג'יפ טייפ ארדואן.

משרד הביטחון סירב להגיב לידיעה.